Wednesday, November 26, 2008

Fedora 10 dilepaskan



25/11/08, satu lagi distro linux yang berpengaruh iaitu fedora yang melepaskan versi terbarunya memakai nombor versi "10" dengan codename "Cambridge". Semestinya selepas fedora 9 dilepaskan 6 bulan yang lalu, fedora 10 ini tetap dinanti-nantikan oleh segenap pengguna fedora seluruh dunia yang dijangka telah mencecah 9.5 juta pengguna.

Beberapa pembaharuan telah diperkenalkan dalam fedora 10 seperti dalam hal networking, update kepada DE, virtualization dan package management. Baca lanjut mengenai perubahan terbaru fedora 10 disini.

Saya sebenarnya tidak begitu selesa dengan trend membandingkan antara 2 distro linux, siapa yang lagi berpengaruh dan sebagainya. Namun mungkin pendapat saya agak berbeza dengan beberapa orang seperti yang diperbincangkan disini. Jika anda ada masa membincangkan soal siapa yang lebih berpengaruh, mengapa tidak peruntukkan masa itu kearah membangunkan satu distro yang terbaik?

8 comments:

  1. hmm...btol gak ek.sumer distro linux ada "ayah" yg samer.btw,ssh nak tau mane satu lagi perfect.tp setipa satu ader kelbhn n kkrgn msg2 kan?contoh terdekat,ubuntu,kubuntu,xubuntu,edubuntu.sume lebey kurang jerk.tp setiap satu ade special sndiri.cnth edubuntu,da siap ngn software ntuk education.so bagi ak,xkisah la sape leader dlm linux,sbb nie kan open source.so sume leh ubah code n wat code sndiri.so masing related to each other.

    well,this is just an opinion from n00b.huhuhu....

    ReplyDelete
  2. linux semua sama sahaja..
    tetapi ikut macam mana yang anda mahu..
    sebab linux MACAM2 ADA!
    hehe..
    HIDOP LINUX UNTUK MALAYSIA!!

    p/s:tngah buat installatuon Slackware Linux!

    ReplyDelete
  3. xpenting aper platform pun..debian ker..base on rpm ker..semua samer..yg penting opensource...

    ReplyDelete
  4. btul2, x kire la, debian ubuntu ke, redhat fedora ke, gentoo linux ker, openSUSE ke..

    janji open source..aku rase kte kene pulak kne jadi inventor rr pasni..sudah mase nye

    ReplyDelete
  5. aku x kisah..fedora/ubuntu/opensuse/mandriva...asalkan opensource & kurangkan monopoli windows nih...

    ReplyDelete
  6. 2 la psal..klu ko slesa ngn fedora guna je fedora.. smuanya free sofwtare iaitu perisian bebas..bleh pilih mana suka..

    ReplyDelete
  7. Aku dah try live cd mandriva 2009 & fedora 10 memang best juga pesal dia detect semua hardware siap boleh online pakai wireless,web cam full driver

    ReplyDelete
  8. halo salam kenal, saya newbie dari Indonesia. ternyata perkembangan Fedora pesat juga. nice blog

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...