Tuesday, September 28, 2010

The Document Foundation memayungi pembangunan LibreOffice (OpenOffice)


Apabila syarikat Oracle membeli Sun Microsystems (yang selama ini memayungi pembangunan OpenOffice.org) dan perkembangan seterusnya menampakkan sifat sebenar Oracle adalah sangat tidak mesra perisian sumber terbuka (mematikan pembangunan Open Solaris dan tindakan saman terhadap syarikat Google berkenaan aplikasi Java dalam android), lalu pelbagai syarikat dan organisasi menubuhkan apa yang mereka namakan "The Document Foundation" yang saya boleh tafsirkan sebagai percubaan menyelamatkan pembangunan OpenOffice.org. Namun oleh kerana trademark "OpenOffice.org" dimiliki oleh Oracle yang telah membeli Sun Microsystems, mereka namakan projek ini sebagai LibreOffice dan mereka masih berharap agar Oracle dapat mendermakan trademark tersebut kepada The Document Foundation.

Di belakang The Document Foundation merupakan organisasi dan juga syarikat seperti FSF, OASIS, Google, Novell, Red Hat, Canonical, Open Source Initiative, French Community, BrOffice.org, The Norwegian Foundation, The Gnome Foundation, Ne0-Office, Credative, Collabora, dan Liberix.
The new Foundation will also mean companies can contribute funds or resources without worries that they may be helping a commercial competitor. 
Dengan tertubuhnya yayasan ini, anda dapat melihat bagaimana pembangunan OpenOffice.org selama ini dapat diselamatkan dan komuniti masih dapat menggunakan perisian tanpa kebimbangan untuk tempoh 10 tahun mendatang dan tanpa kebimbangan yang ia akan dikomersilkan oleh Oracle. Kita berharap agar Oracle dapat mendermakan nama OpenOffice.org kepada pihak yayasan atau jika sebaliknya, OpenOffice.org akan menjadi kenang-kenangan.

8 comments:

  1. yup. berikan hak pemilikan trademark kepada yayasan

    ReplyDelete
  2. ya macam wordpress..

    ReplyDelete
  3. Jadi, skrng, openoffice masih free atau kna bayar?

    ReplyDelete
  4. masih free tapi masa depan ditentukan oleh Oracle..yg kita xleh percaya.

    ReplyDelete
  5. Mark Shuttleworth kata akan masukkan LibreOffice dlm future release Ubuntu., ok la tu :)

    Papepun, jom kita sebar2kan.. :D

    http://www.petitionspot.com/petitions/documentfoundation

    ReplyDelete
  6. guna je abiword, gnumeric ..

    ReplyDelete
  7. 10 Desktop Productivity Must-Haves (That Aren't OpenOffice.org)
    http://www.pcworld.com/article/206928/10_desktop_productivity_musthaves_that_arent_openofficeorg.html?tk=hp_ess

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...