Thursday, September 02, 2010

OilRush : Game untuk linux yang "perhhh" mula muncul?


Dalam dunia permainan komputer (game), sistem operasi berasaskan linux masih dianaktirikan kewujudannya dan game-game yang hebat hanya dibangunkan untuk sistem operasi Windows dan Mac OSX. Hal yang sama berlaku dalam sokongan perisian standard seperti Adobe dan sebagainya yang mereka tidak membangunkan perisian berkenaan untuk linux. Namun apa pula pandangan anda selepas menonton video promo diatas?


Game OilRush dibangunkan untuk Windows, Linux dan juga Playstation 3. Amat menarik untuk mengetahui bahawa ianya menyokong platform linux yang biasanya diketepikan. Namun usah melompat kesukaan terlebih dahulu kerana ada satu lagi faktor pembolehubah yang menentukan samada game ini akan boleh anda main apabila ia diterbitkan nanti - driver kad grafik! Sekiranya anda menggunakan driver kad grafik open source (Mesa / Trillium 3D), kemungkinan anda tidak dapat memainkan game ini dalam ubuntu kesukaan anda. Anda perlukan driver proprietary yang high performance untuk kad grafik anda!
[via : unixmen]

2 comments:

  1. kalo da kuar betul, leh aku try install kat BT aku.. hehe...

    ReplyDelete
  2. zul boleh benarkan saya pkai logo melayu buntu ini dalam blog saya? sy sgt tertarik dengan huruf "MIM" tu. ;)

    harap benarkan saya menggunakan logo ini dimana-mana, saya akan bwk sekali nama blog ini insyaAllah.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...