Saturday, September 18, 2010

OpenOffice di Windows


Salah satu perkara yang membuatkan saya agak jarang untuk menggunakan perisian Open Office adalah kerana "kemesraan" antara Open Office dengan Microsoft Office tidak lah begitu hebat. Ya, diakui memang boleh buka file open office di word dan sebaliknya, tetapi bila buka pasti akan ada "margin" yang lari. Nak edit balik tu yang leceh tu. Lebih - lebih lagi bila kita nak print document, tapi takde printer sendiri, terpaksa pula pergi cc atau komputer kawan yang ada microsoft word. Mungkin kita boleh save as pdf, tapi tetiba pulak file pdf tadi nak kena edit. Sebagai alternatif, ada dikalangan kita yang install word di linux. Ada yang berjaya install, ada yang tak berjaya.

So, disini saya nak berkongsi satu lagi cara untuk menggunakan sepenuhnya perisian Open Office samada di window atau linux tanpa perlu install open office di pc window lain, mudah sahaja dengan download perisian open office portable untuk windows.

Kelebihannya adalah anda tidak perlu install di windows, boleh di simpan di dalam USB dan dibawa ke mana sahaja selagi ada pc windows.

So masalah anda untuk edit dalam open office boleh selesai. insyaAllah.

Download

8 comments:

  1. terima kasih bro, rasa2nya ramai gak student cam saya yg ada masalah camni. nk beli printer sendiri duit raya x cukup lagi so kn pinjam print kt pc member jelah.

    ReplyDelete
  2. same same...faham masalah student..hehe

    ReplyDelete
  3. OO versi baru bila nak rilis? Saya tengok versi experimental kat internet, dia buat style ribbon. Ada nampak macam windows sikit, tapi memang cantik.

    ReplyDelete
  4. Saya pun ada pengalaman sebegini.. penyelesaian dengan mengunakan OO portable salah satu jalan terbaik, tapi tidak jika dokumen yg dihasilkan tersebut untuk dikongsikan kepada rakan2 kita yg menggunakan MS Office.. Apa yg saya lakukan ialah membuat Margin pada Page (left,right, top dan bottom) sama sperti MS office 2003/2007. Kemudian save as sebagi templates.. Lain kali mahu type dokumen baru.. import jer template tersebut.. Cara ini berkesan.. dan terbukti sebab saya pernah hasilkan dokumen melalui OO setebal 50 m/s tanpa adjust apa-apa lagi..

    ReplyDelete
  5. Good idea. Genius.

    Berapa margin asal MS Office Din?

    ReplyDelete
  6. Deensokmo, ada tutorial tak nak adjust margin supaya similar dengan MO

    ReplyDelete
  7. kalau buka MS office Word 2007, page layout Normal Top, bottom, left and right semua 1 inch.. Kalau word 2003..tengok kat Page setting tu.. cuma satu jer kureng skit OO ni..compress Pic tak boleh buat (utk semua gambar pada helaian dokumen).. Tapi ada cara lain.. nak kena corner kiri dan kanan skit..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...