Friday, December 14, 2007

Bagaimana untuk reinstall GRUB Loader

Saya tidak pasti adakah pembaca akan benar-benar faham jika saya huraikan apa itu "GRUB Loader" dalam bentuk perkataan dan ayat.Tetapi, saya yakin gambar dibawah ini akan memberitahu segalanya tentang GRUB Loader ini kepada pembaca biarpun saya tidak menerangkan apa-apa.



Dalam beberapa kes, kadang-kala GRUB Loader ini gagal dicapai dan disaat itu kita tidak boleh lagi membuat pilihan untuk boot kedalam windows ataupun ubuntu.Antara kes tersebut ialah;

1.Install windows xp selepas install Ubuntu (Dengan kata lain, dual boot xp dengan ubuntu installed 1st)
2.Berlaku kerosakan sistem luar jangka (saya tak pernah alami)

Dalam kes ke2, saya "hanya" mengandaikan ianya berlaku kerana saya tiada pengalaman.Namun dalam kes1, ianya benar-benar telah berlaku kepada saya.Untuk catatan pembaca yang mengikuti perkembangan blog ini,semalam saya telah uninstall/Delete windows vista daripada laptop saya.

Apabila GRUB Loader gagal dicapai dan pengguna komputer gagal untuk boot kedalam ubuntu/windows/etc, perkara pertama yang difikirkan ialah CD Ubuntu Installer (.iso yg diburn/yang diperolehi drp syarikat canonical melalui pesanan).Sila boot kedalam live cd(seperti mula-mula nak install ubuntu).


Bagi kes1(bagi masalah diluar kes ini, abaikan bahagian ini)
>Buka terminal dan taip

sudo gparted
>software gparted akan run dan kita dapat melihat partition-partition yang boleh dikenali jenisnya.Antaranya ialah ext2/ext3(linux-ubuntu,fedora etc), ntfs(windows), hfs+(mac), atau juga unallocated.

>select pada partition windows > right click > manage flags



>UNTICK pada "boot"

>Select partition ubuntu > right click > manage flags > TICK pada "boot"



NOTE:Mungkin software gparted ini akan crash setiap kali proses ini berlangsung.Jangan risau.Jika crash, restart kembali gparted.



Proses Reinstall GRUB
Buka terminal dan taip
sudo grub

(Command ini akan run aplikasi grub)
find /boot/grub/stage1

(command ini akan search GRUB yang telah diinstall-bagi kes1 grub sbenarnya tidak hilang tetapi peranan itu telah diambil alih oleh winxp)
>Dan (spt dalam gambar) hd(0,0) akan keluar.Bagi setiap kes berbeza nilai ini akan berubah-boleh jadi hd(0,1), hd(0,2) etc.
Taipkan
root (hd0,0)
Jika diatas keluar (hd0,0)
root (hd0,2)
Jika diatas keluar (hd0,2) dan seterusnya...
>Kemudian taipkan
setup (hd0)



>Selesai.Restart PC!





Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

2 comments:

  1. The easiest way to get back, or remove GRUB and also MBR is by using Supergrub. recently i used it and it was so easy! free download. sorry i dont remember the download page. searh google should work! :)

    ReplyDelete
  2. Tutorial ni banyak membantu aku, Tmkasih.
    tapi hanya untuk partision Ubuntu dan Window XP, tapi bila install Vixta linux tak dapat boot option.
    Ada ke cara lain g dapat tolong pilih boot OS pilihan.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...