Monday, May 17, 2010

DeaDBeeF : Music Player yang hanya menggunakan 10~11 MB sahaja RAM

Bagi mereka yang kedekut RAM dan mempunyai koleksi lagu-lagu lebih kurang 15GB seperti saya, kini ada music player yang sangat hebat yang membenarkan anda mendengar muzik kegemaran tanpa menggunakan terlalu banyak RAM.

Saya mendapat tahu tentang music player DeaDBeeF daripada laman blog OMGUbuntu yang khabarnya DeaDBeeF akan menjadi Default Music Player dalam Lubuntu 10.10.

DeaDBeeF merupakan music player yang simple, ringan dan pantas untuk scan folder muzik saya yang sebesar 15GB. Paling mengejutkan, ia hanya menggunakan 10~11MB sahaja daripada RAM komputer dan ianya sesuatu yang mengujakan berbanding music player yang lain yang biasanya menggunakan 60++ MB RAM.

DeaDBeeF mungkin bukan untuk semua orang kerana ianya tidak mempunyai banyak fungsi seperti Ubuntu One Music Store dan sebagainya. Jika itupun anda ingin mencubanya juga, sila ikuti cara-cara berikut;

Masukkan command berikut ke terminal
sudo add-apt-repository ppa:alexey-smirnov/deadbeef
sudo apt-get update && sudo apt-get install deadbeef
Dibawah ialah bukti penggunaan RAM DeaDBeeF.


Wow?

1 comment:

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...