Monday, May 31, 2010

Magento mengumumkan Magento Mobile

iPhone :  0.53%
Symbian : 0.23%
iPod Touch : 0.12%
Android : 0.09%
Windows Mobile : 0.06%
BlackBerry : 0.05%

Data diatas merupakan cengkaman penguasaan pasaran (market share) bagi pengguna telefon pintar dalam sistem operasi yang akses kepada internet sehingga April 2010 yang diperolehi daripada http://marketshare.hitslink.com yang mana apabila dijumlahkan adalah bersamaan dengan cengkaman pasaran desktop linux secara keseluruhan iaitu 1.05%. (Nota : Windows menguasai 91.46% manakala Mac OSX 5.32%)

Kajian pasaran sekali lagi membuktikan pengguna telefon pintar ini terdiri daripada puratanya mereka yang berkerjaya besar dan mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh. Lalu, tindakan Magento - pembangun sistem e-commerce telah melancarkan Magento Mobile, iaitu satu sistem jual-beli yang khas untuk pengguna telefon pintar.

Magento? Sekiranya anda tidak pernah mendengar tentangnya, suka untuk saya mengatakan bahawa ianya merupakan platform pembangunan sistem e-commerce paling paling pantas berkembang dan telah mencatatkan USD 25 billion transaksi sejak ia dilancarkan. Magento mempunyai beberapa versi termasuk Versi Komuniti (Percuma), Versi Professional, Versi Enterprise dan terbaru Versi Mobile.

Seperti mana ubuntu, Magento juga dibangunkan sebagai perisian open source yang memberikan kebebasan dalam customization, mengubah kod dan penyebaran dan sebagainya tanpa sekatan akta hakcipta. Magento Mobile pula merupakan platform Mobile Commerce yang pertama didunia seumpamanya.

4 comments:

  1. ngidam blackberry nih..bila la mau bli..hahah..btw..nice info..=)

    ReplyDelete
  2. Kajian pasaran sekali lagi membuktikan pengguna telefon pintar ini
    terdiri daripada puratanya mereka yang berkerjaya besar dan mempunyai
    kedudukan kewangan yang kukuh.

    psd to magento

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...