Monday, June 16, 2008

Isu integriti maklumat dan ubuntu

Mengapa sesuatu seperti ini terlintas dibenak saya buat ketika ini? Ada lebih kurang 100 member ym yang terdiri daripada peminat ubuntu seluruh negara yang add saya melalui ym untuk bertanya soalan yang sangat pelbagai. Sudah tentu saya tidak mengenali mereka ini dan blog ini telah menghubungkan mereka dan saya. Ajaib tetapi bukan itu isunya disini.

Ubuntu dan mana-mana jua distribusi linux menyediakan satu platform yang membenarkan anda sebentar menjadi advance user! Ianya sesuatu yang anda tidak dapat lakukan dalam windows dan selari dengan kehebatan itu juga muncul isu keselamatan dan kestabilan sistem. Antara perkara yang sangat saya pentingkan dalam artikel saya ialah integriti maklumat yang saya sediakan. Saya tersangat risau jika apa yang saya tulis dan apa yang saya tutorialkan anda ikut dan kemudian ianya menyebabkan kehilangan data, kerosakkan sistem dan seumpamanya.

Saya perasan akhir-akhir ini (melalui pengalaman sendiri atau melalui pengalaman 100 member ym ubuntu yang saya nyatakan tadi) banyak tutorial advance diluar sana tidak begitu sesuai untuk diikuti oleh semua pengguna ubuntu. Melalui pengalaman saya juga, kebanyakkan tutorial tersebutnya biasanya menggunakan terminal untuk mendapatkan keistimewaan administrasi dan dengan beberapa kesilapan boleh merosakkan atau konflik antara perisian-perisian yang kesannya akan mengurangkan kestabilan sistem atau ketidakfungsian beberapa fungsi.

Samada anda pengguna baru atau pengguna pertengahan saya cadangkan;
  • Elakkan ikuti tutorial yang melibat script yang masih diperingkat percubaan
  • Kurangkan menggunakan keistimewaan administrasi (sudo)
  • dan sila check adakah perisian yang ingin diinstall melalui terminal tersebut sudah terdapat dalam package yang disokong oleh add/remove applications
  • Ikuti tutorial yang anda tahu apakah result yang akan anda perolehi sahaja (jangan suka-suka try & error)
  • pastikan anda tahu cara untuk backup disaat kecemasan



Antara kesimpulan lain juga, penggunaan GUI adalah yang terbaik untuk semua task. Sebenarnya skop-skop sebeginilah yang mendatangkan idea kearah buku praktikal ubuntu yang bakal dihasilkan. Isu integriti maklumat dalam sesebuah buku sangat penting. Skop yang akan menjadi bingkai pemisah dan penunjuk supaya pembaca faham setakat mana sesuatu tutorial itu boleh diikuti dan setakat mana sesuatu tutorial itu harus dielakkan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...