Friday, October 24, 2008

Inquisitor : Dari Safari ke Firefox dan IE

Saya mengimpikan sesuatu seperti ini untuk wujud dalam firefox (lupakan IE). Bagi pengguna Mac OSX, anda sepatutnya sangat kenal dengan inquisitor. Inquisitor merupakan plugin bagi safari bagi mempercepatkan proses pencarian laman web anda. Taipkan sesuatu keyword dan inquisitor akan mencadangkan laman web yang berkaitan.

Istimewanya inquisitor bukan disitu. Perkara lebih istimewa ialah ia belajar dari anda. Inquisitor bermula dari 'tak tahu apa-apa' kepada lebih pndai dan semakin pandai selari dengan masa. Dengan interface yang comel, ia akan memaparkan beberapa perkara seperti bilangan anda memasuki sesuatu laman web, bila kali terakhir anda memasukinya dan juga keyword cadangan.

Selepas Yahoo.Inc membeli inquisitor, dan mengambil sedikit masa, kini mereka mengumumkan plugin ini untuk firefox dan IE 7-8 versi beta. Masih lagi versi beta , prestasinya mempunyai sedikit kelemahan disana-sini dalam ubuntu saya.

Meskipun dimiliki oleh yahoo, Inquisitor juga menyokong penggunaan Google sebagai search engine pilihan. Anda boleh memasang inquisitor untuk firefox dilaman firefox add-ons dan laman ini untuk IE 7-8. Inquisitor merupakan sesuatu yang berbaloi untuk dicuba. Try sekarang!

2 comments:

  1. wah..boleh dicuba nie.. :d

    ReplyDelete
  2. smartlah..dah cuba tadi tapi still tak leh lawan cybersearch :D cybersearch, kita boleh terus search dalam awesomebar. search results semua dia pull dari google. try ni http://cybernetnews.com/cybersearch/

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...