Monday, November 17, 2008

Mencuba XBMC Media Center dalam ubuntu



Semalam saya memasang XBMC Media Center ke dalam ubuntu intrepid ibex dan cuba membuat sedikit review berkenaan aplikasi media center ini. Apa itu XBMC? Ianya diterangkan secara ringkas dalam laman web rasminya;
XBMC is an award winning media center application for Linux, Mac OS X, Windows and XBox. The ultimate hub for all your media, XBMC is easy to use, looks slick, and has a large helpful community.
Ya! Ianya perisian open source, cross-platform yang membolehkan anda memasang XBMC kedalam apa jua sistem operasi samada linux, mac osx, windows dan juga xbox.

Sebaik sahaja saya memasukkan
sudo apt-get install xbmc
Saya mendapati saiz fail yang diperlukan untuk proses pemasangan lebih dari 50MB. Saya agak terkejut dan menjangkakan beberapa perkara yang akan diterangkan kemudian.

Seperti biasa, compiz harus didisablekan jika anda tidak ingin sebarang gangguan ketika melancarkan program ini. Jika tidak skrin akan berkelip-kelip kehitaman menandakan ada konflik yang berlaku antara compiz dan xbmc.



XBMC sememang terkedepan dari segi keterampilan mesra pengguna tetapi peggunaan memorinya agak besar. Jika sekiranya anda mempunyai komputer berkeupayaan sederhana saya lebih mencadangkan anda menggunakan elisa yang lebih simple dan ringan.

Terdapat beberapa fungsi lain seperti built-in web server yang membenarkan anda mengawal xbmc dari komputer lain. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenail ciri-ciri lain xbmc, anda boleh membaca disini.

7 comments:

  1. uik? xbmc dah boleh run thru ubuntu dh? haih, teringat zaman muda2 main xbox dulu, huhu

    ReplyDelete
  2. ko install dlm laptop ke zul..
    aku bulan lepas da install dlm dedicated PC..
    kalah XP Media Center..

    p/s: tak pyah subscribe Astro MAX!

    ReplyDelete
  3. @xordy : heheh..haah...ooo ko zaman muda main xbox erk? aku zaman muda main guli jer...huhuhu

    @jipang : aah dlm laptop...cam berat jerk...xguna sgt..hehe

    ReplyDelete
  4. zaman muda = zaman baru mengenali ape itu komputer. aku tau xbox dulu baru aku kenal ape tu komputer. then dari xbmc la aku start suka guna alternative.

    ReplyDelete
  5. resources yg digunakan byk tak (RAM)

    ReplyDelete
  6. yup tul tu zul guna pakai notebook ni masalah skit..then kalu actifkan mouse nanti tetiba je akan hang..jgn sesekali enable compiz le..tgh tgk movie bole hang ooo..

    ReplyDelete
  7. tp kalu dedicated pc maybe okie le kan..bole plak pc kat lcd/plasma tv via hdmi lagi menarik..then nak tgk movie fuh lawa gambo dia

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...