Wednesday, May 12, 2010

Humble Indie Bundle Mengutip Lebih USD1 Juta!

Screenshot disebelah merupakan statistik semasa (real-time) jumlah kutipan dana yang berjaya dipungut oleh Humble Indie Bundle.

Humble Indie Bundle merupakan satu usaha untuk mengutip dana bagi meng"open source"kan 4 game (yang multi platform - untuk linux, mac dan juga windows). Kaedah pembelian game bundle ini cukup mudah iaitu bayar berapa sahaja yang disukai dan dapat 5 game yang nilainya USD80 jika dibeli secara berasingan.

Dengan nilai pembelian anda tersebut, pembeli boleh memilih untuk menyalurkan duit samada untuk pembangun game, kebajikan atau kedua-duanya.

Namun terdapat satu fakta yang telah dibuktikan melalui statistik diatas bahawa pengguna linux adalah penyumbang yang berani meletakkan harga paling tinggi untuk 5 game tersebut. Ianya diikuti oleh pengguna Mac OSX dan akhir sekali ialah pengguna windows. Adakah statistik ini menunjukkan secara solid bahawa pengguna Linux lebih memahami kebaikan apabila sesuatu perisian itu di open source kan?

Owh sebelum saya lupa, saya secara peribadi turut menjadi salah seorang pembeli kepada 5 game di tawarkan dengan harga USD4 (hehe...saving dowh).


Nota : Jangan mintak link download dengan aku sebab semua game ni automatik akan jadi free bila ia jadi open source.

5 comments:

  1. aku baca artikel ni kat omg!ubuntu! website.sblum ni pnah tbaca ttg projek game tsebut.xsangka jumlah kutipan mncecah RM3,000,000++.

    wow!

    -proven, niche market is a huge segment-

    ReplyDelete
  2. hmm 2 la..mmg mantap rr..walaupun aku layan mana game 2...
    aku tunggu PES ada dlm linux jer...hak3

    ReplyDelete
  3. PES?? Dalam linux?? Bunyi cam hmpir mustahil je

    ReplyDelete
  4. 2 la...tp PES satu2nya game yg berjaya buat aku main sampai xboring..hahhaa

    ReplyDelete
  5. USD4? Murah nye hehe best gila...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...