Sunday, June 06, 2010

Fungsi Last.fm di Ubuntu Guna Clementine

Last.fm merupakan satu platform sosial, membolehkan anda berkongsi dengan rakan – rakan akan lagu kegemaran anda. Kongsi maksudnya disini ialah kongsi anda suka lagu apa, berapa banyak anda dah dengar lagu sesuatu lagu, dan sebagainya. Ia turut akan mencadangkan lagu – lagu yang berkaitan. Sebagai contohnya, aku dengan lagu Metallica, so Last.fm akan cadangkan juga dengar lagu Megadeth. Kalau anda dengar lagu KRU, dicadangkan juga dengar lagu Indigo. Jika anda dah bosan dengar lagu yang ada dalam koleksi, anda boleh dengar pelbagai channel radio yang terdapat dalam Last.fm.

Okay, cukup introduction. Aplikasi audio yang paling saya suka di Ubuntu ialah Clementine. Pada mulanya saya suka guna Rhythm Box, pastu ke Banshe, then tukar ke Amarok (tak pakai sebab output error), then paling last Clementine. Sebab guna clementine adalah kerana integrasi antara Clementine dan Last.fm sangat memuaskan. Selain streaming lagu kegemaran di profile last.fm saya dengan mudah, ia juga ada satu button "Favorite" song. Tidak seperti di audio player yang lain.

Semua lagu yang anda dengar di Clementine akan muncul di profail last.fm anda...seperti screenshot di bawah.

xx


Berikut pula screenshot untuk clementine.



Perhatikan, No 1 adalah button untuk favorite track, manakala no 2 adalah lagu anda sedang di "stream" ke profile anda. Semua lagu ini akan muncul di profile anda seperti screenshot di atas.


So, marilah kita sertai Last.fm dan guna audio player clementine...hehe...BTW, last.fm ada juga di windows dan mac.


Profile last.fm saya
Download Clementine

Sekian.

damhamaza
Penulis sambilan di Melayubuntu.

4 comments:

  1. best ke clementine ni? aku xpnah try lg..last.fm nyer akaun pun xde..hehee

    ReplyDelete
  2. never use it before. i dont know why, but hope will try someday. looks cool!

    ReplyDelete
  3. ok dah try...teringat amarok 1.4...ekeke
    tp cam xsupport OSDlyric..huhu

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...