Thursday, June 03, 2010

Mampukah millatfacebook menyaingi facebook?


Selepas kontroversi munculnya sekumpulan pengguna facebook (laknatullah) yang menganjurkan hari melukis Nabi Muhammad saw, Mahkamah Pakistan lantas mengeluarkan arahan untuk menghalang sebarang bentuk akses ke laman itu di negara tersebut. Lalu muncullah beberapa anak muda dari negara pakistan yang mewujudkan satu altenatif kepada facebook dan dipanggil millatfacebook yang mana millat bermaksud negara (bererti negara facebook).

Setelah mendapat bantahan yang luar biasa dari pengguna islam dalam laman facebook, laman blog media sosial ternama iaitu Mashable melaporkan facebook telah meminta maaf secara rasmi kepada pakistan dan kemudian menyaksikan pakistan kembali membenarkan akses ke laman facebook di negara itu. Dalam masa yang sama, millatfacebook semakin mendapat sambutan samada dari pakistan ataupun dari seluruh dunia. Sentimen anti zionis semakin memuncak apabila dunia menyaksikan serangan tanpa belas kasihan tentera komando zionis keatas kapal bantuan kemanusiaan Freedom Frotilla yang menyebabkan sekurang-kurangnya 10 aktivis kemanusiaan yang tidak bersalah terbunuh. Impak tersebut cukup mencabar ummat islam yang menggunakan facebook dan dalam masa yang sama ia telah meningkatkan populariti millatfacebook.

Namun, mampukah millatfacebook menyaingi facebook?

Jika anda perasan, facebook mempunyai satu kelebihan yang ketara dan kelebihan yang samalah yang menyaksikan syarikat seperti Google berjaya menarik minat pengguna mengatasi syarikat enjin pencari yang lain seperti Yahoo dan sebagainya. Apakah kelebihan itu? Modal? Ya ia mempengaruhi kelebihan itu tetapi kadang-kala modal jika tidak dibelanjakan dengan betul ia akan menjadi sia-sia.

Kelebihan itu ialah kepantasan!

Ya, google itu pantas dan mereka berjaya. Facebook juga pantas dan telah berjaya. Saya membaca buku berkenaan sejarah syarikat google dan mendapat tahu bahawa modal awal yang dikumpul oleh Larry dan Sergey dibelanjakan kebanyakkannya untuk membiayai server supaya hasil pencarian dapat dipaparkan dengan pantas. Sehingga kini, google berbangga dengan kepantasan dan sentiasa memaparkan masa yang diperlukan untuk memaparkan hasil pencarian di laman pencarian google.

kelengkapan facebook datacenter

Facebook memahami rahsia ini dan bagi syarikat facebook, mereka bertuah kerana Timbalan Presiden bahagian teknologi mereka yang bernama Jeff Rothschild bukan calang-calang orangnya. Dia berketurunan Rothschild Family iaitu golongan pemodal yahudi kaya yang menguasai dunia melalui kekayaan yang dimiliki. Memiliki orang seperti Jeff, tidak menjadi masalah bagi facebook untuk memiliki server yang cukup untuk mengekalkan kepantasan akses ke laman facebook dari seluruh dunia. Sehingga oktober 2009, facebook mempunyai 30,000 server untuk menampung limpahan trafik ke laman web mereka.

Saya menulis artikel ini setelah mencuba millatfacebook dan pada pendapat saya, millatfacebook sangat lemah dari segi kepantasan. Walaupun dengan sentimen hebat yang sedang melanda umat islam yang menggunakan facebook, tanpa kepantasan yang cukup saya dapat simpulkan millatfacebook sangat sukar untuk menggugat gergasi facebook.

Mungkin kita perlu menunggu altenatif lain seperti diaspora namun siapakah yang dapat menjamin diaspora tidak ada apa-apa kaitan dengan zionis? Fikir-fikirkan.

18 comments:

  1. millatfacebook mybe boleh maju :)

    ReplyDelete
  2. nasib millatfacebook mungkin berubah kalau ramai jutawan muslim dari seluruh dunia ada "taman dalam hati" terhadap hal ini.

    ReplyDelete
  3. terima kasih di atas info menarik.

    ReplyDelete
  4. jutawan muslim ssh nak cari yg btul2 ada taman hati tersebut..huhu

    ReplyDelete
  5. "Eleh, peduli apa zionis ke, israel ke. Janji boleh keep in touch pakai Facebook. Lagipun, kejap je nak boikotnya. Retorik semata. Sama dengan isu boikot pada keperluan ekonominya. Alih2, minum jugak di starbucks, isi minyak jugak kat shell."

    ReplyDelete
  6. setuju bile sebut kepantasan mainkan peranan penting utk kejayaan satu2 program..
    tapi kenapa user masih ramai berminat dengan windows walaupun startup ubuntu takes <15sec dibandingkan dengan startup windows?!

    ReplyDelete
  7. hahaha...tp aku dah lama xminum starbuck..
    cuma tang isi minyak kat shell xle elak sbb 2 le stesen minyak terdekat ngn umah aku..so?hahaha

    ReplyDelete
  8. itu keajaiban alam yang ssh utk diterangkan bro..wakaka

    ReplyDelete
  9. millatfb ni masih berat..nnt2 ok la kot..heheh

    ReplyDelete
  10. hahaha....
    btul2....
    xmustahil 1 hari nnt pakistan dan negara islam lain menerima nasib yg sama mcm negara islam yg tertindas mcm iraq,iran dll...

    ReplyDelete
  11. Kita pernah buat kempen memboikot israel dulu... tapi hanya untuk seketika. Adalah mustahil untuk memboikot mereka, kerana kita telah dikuasai oleh meraka dari segala aspek kehidupan kita.

    ReplyDelete
  12. ooo Rothschild dalang nya.. ok .. faham dah aku skrg..

    ReplyDelete
  13. lets sign up social networking from malaysia..mostly like muslim fb....support muslim product
    http://www.myfriends2u.com/signup.php?signup_referer=Amirul

    ReplyDelete
  14. www.millatfaceboo.com is Pakistan's very own, first social networking site. A site for Muslims by Muslims where decent people of other religions are also welcome so come and join hand in hand to encourage this brave step and promote Unity of Muslim Ummah and prove to the world your love for Muhammad(pbuh) and and the power of technology which we actually have but we don’t consider it against our enemies

    ReplyDelete
  15. Join this Group "United against Facebook's ridiculing Prophet(P.B.U.H) Islam & now Holy Quran

    http://millatfacebook.com/group/united-against-facebook-ridiculing-prophet-pbuh-islam-and-now-quran/


    I hope you will do this , it takes not more then 2 minutes or 5 minutes if you have very slow internet connection.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...