Friday, November 02, 2007

Masalahnya apabila ia PERCUMA?

Dalam sibuk-sibuk mencari themes best untuk desktop ubuntu, mata aku terpaku pada satu nama besar bertulis "Mac4Lin".Wow! Sangat menarik dan mengujakan.Mana tidaknya jika tema desktop asal ubuntu yang agak membosankan bertukar menjadi sebegini;



Sesiapa pun mungkin ingin tahu bagaimana untuk melakukannya bukan?

Disebalik itu,terdapat satu cerita pelik, atau ganjil, atau mungkin sesuatu yang selama ini tidak pernah kita fikirkan!Isu copyright!

Apa yang peliknya, dunia linux/open source ni,semua benda adalah percuma.Kita boleh menggunakan, mengedarkan, mengubahsuai dan sebagainya.(klu jual boleh x aku xtau).Apa yang aku tahu ialah kebanyakkan produk dalam open source ni dibawah kawalan GPL(General Public License) dan bukannya Creative Commons License.
(Jangan tanya aku pasal lesen-lesen ni sebab aku xtahu apa-apa.)

Jadi,alkisahnya ada seorang mamat ni kumpul GTK themes,emerald themes,icon themes dan sebagainya dan di"zip" kan dalam 1 file dan dalam zip tu jugak dia letak tutorial macam mana nak tukar themes desktop sebijik jadi macam Mac Os X Leopard.

Nak dijadikan cerita,ada sorang mamat lagi satu tak puas hati sebab mamat Mac4Lin tadi tu tak bagi "credit" langsung kat hasil kerja dia design Os X Leopard themes untuk ubuntu.

Ok.Sekarang ni aku tengah kumpulkan icon-icon yang belambak dekat deviantart tu kemudian nak buat jadi satu tema ikon untuk ubuntu.Namun masalahnya ialah,aku banyak sangat curi hasil kerja orang.Tugas aku hanyalah kumpul, scale ikon kemudian susun.Takkan la nak bagi credit kat semua orang kot?

Ni preview ikon yang dah aku kumpul, tapi belum siap sepenuhnya lagi.



Antara perkara yang paling aku suka tentang linux ialah, ia membenarkan kita menjadi kreatif.Tidak seperti windows yang selalu mengongkong.Kadang-kadang betul juga pepatah dunia linux nih-Microsoft hanya memberikan anda windows,tetapi linux memberikan anda keseluruhan rumah!

Apepun,sebagai hadiah daripada aku,ada 3 wallpaper best untuk korang :)

Blank Aurora;

Leopard space;

Mac_Leopard;


Download! - sementara masih panas!

1 comment:

  1. urmm, sorry for this NOOB ques,~

    macam mana nak install ubuntu dlm kompiter? mesti bwang windows first?

    reply me here -> [dfi.speakerz.net]

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...