Sunday, May 30, 2010

Memasang Screenlets dalam Ubuntu 10.04

Screenlets merupakan perisian pengurusan widget yang mengandungi aplikasi kecil yang boleh diletakkan pada desktop untuk tujuan menghiasinya atau menggunakannya untuk tujuan lain. Aplikasi kecil dalam bentuk widget adalah seperti sticky note, clock, calc, weather, trash dan sebagainya.

Pemasangan Screenlets
Untuk memasang screenlets dalam ubuntu, anda boleh buka Ubuntu Software Center, dan taipkan "screenlets" (tanpa ") dalam ruangan search. Klik install dan tunggu sehingga proses tersebut selesai. Apabila selesai pemasangan, pergi ke Applications - Accessories - Screenlets.


Untuk enable fungsi widget yang dikehendaki, klik pada mana-mana widget dan klik butang Lauch/Add disebelah kiri tetingkap dan widget tersebut akan muncul pada desktop anda.


Anda juga boleh muatturun pelbagai widget lain di http://screenlets.org/index.php/Category:UserScreenlets dan memasangnya menggunakan fungsi install pada screenlets manager.

3 comments:

  1.  anjink kauuuuuuuuu
    maling shit

    ReplyDelete
  2. sori mas..kalau nak berkasar bukan di sini tempatnya..
    teman-teman yang menggunakan ubuntu tidak berpikiran kasar antara 2 rumpun..
    silap channel nih..

    ReplyDelete
  3. Just ignore him.  No one can please everybody. Only God can. Segelintir je macam ini, ramai lagi rakan-rakan serumpun boleh duduk semeja, bergelak ketawa...hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...