Wednesday, November 14, 2007

Automatix untuk Ubuntu 7.10(gusty) - Strongly Recommended!



Automatix ialah grafik package manager percuma untuk tujuan installation, uninstallation, dan configure beberapa software penting dalam Sistem Operasi Linux (debian).Automatix akan memudahkan kerja pengguna linux untuk menginstall software dalam kategori iaitu;
  • multimedia codecs - Ubuntu restricted Extras&Multimedia codecs
  • burning and ripping software - DVD Ripper, xDVDShrink
  • email clients - CheckGmail, Swiftdove 2.0
  • Office - Acrobat Reader 8.1.1, Google Earth, Picasa, Microsoft Office OpenXML Translator, Open Office Clipart
  • VoIP enabled chat clients - Skype
  • browsers - Swiftweasel
  • Media Player&Editors - Totem-Xine, iLinux, Songbird
  • Programming, Utilities, Commercial software (support CrossOver) dan banyak lagi..


Oleh kerana automatix terlalu banyak kegunaan dan memudahkan pengguna yang masih baru dengan Open Source, Syarikat Dell misalnya telah memasukkan software ini ke dalam produk mereka yang telah pre-installed Ubuntu 7.04 di dalamnya.

Ok,untuk menginstall Automatix dalam Ubuntu Gusty Gibbon,sekarang telah tersedia cara yang mudah-maksud saya tidak perlu lagi menggunakan terminal,memasukkan command2 pelik dan sebagainya.

Buka page ini, kemudian download Automatix .deb file yang menepati ciri komputer anda.Contohnya jika komputer anda menggunakan intel processor i386, sila download yang Ubuntu 7.10 (Gutsy i386).Dalam ubuntu gusty, oleh kerana "GDebi Package Installer" sudah terinstall, maka kita hanya perlu double click pada .deb file yang kita download sebentar tadi.

Sesudah kerja menginstall automatix selesai, untuk menggunakannya, pergi ke Main Menu > System Tools > Automatix
Masukkan password dan Window Automatix akan terbuka.Untuk menginstall sesuatu software, caranya adalah sama seperti mengginstall software menggunakan Add/Remove Apps.

Cth:Installing Songbird process screenshot




Komen saya:Software ini banyak membantu pengguna yang masih baru dengan ubuntu untuk menginstall codecs dan berbagai lagi software yang penting.Selamat Mencuba dan jangan segan untuk bertanya!

2 comments:

  1. sila rujuk posting yang lepas2
    install update selepas install ubuntu
    install repository yang sy cadangkan sblm ini...
    slmt mncuba!

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...