Saturday, November 24, 2007

Memperkenalkan Vixta : Warga baru dunia OS



What is vixta? Kita mengenali vista dengan cukup dekat.Malah ramai juga yang mengenali linux dan berpeluang menggunakannya.Bagaimana jika kedua-duanya digabungkan dan dibangunkan satu OS berasaskan kedua-duanya yang percuma untuk digunakan oleh pengguna komputer?

Itulah vixta.Berasaskan distribusi fedora, vixta dibangunkan untuk orang yang tidak mampu menggunakan vista.Antara matlamatnya ialah;
  1. Absolutely free, in every sense
  2. spread linux to the "masses".
  3. ABN - AbsolutelyNo Config.
  4. User-Friendly.
  5. Eye-catching.
  6. Familiar look and Feel


Vixta disertakan dengan;
  • FC8 packages.
  • ClamaAV Anti-Virus
  • Windows Shares with smb4k
  • Partition tools with gparted
  • Kdegraphics
  • kdemulimedia
Saya tidak pernah menggunakan fedora sebelum ini namun instinct saya kuat untuk mengatakan, semua features yang terdapat dalam fedora ada dalam vixta.

Saya agak teruja dengan OS vixta ini dan telah mendownloadnya dan diburnkan kedalam dvd(filenya agak besar) menggunakan perisian k3b.Lantas saya masukkan dvd image tadi ke dalam disk dan boot ke dalam Live DVD.



Saya tidak pernah menggunakan fedora sebelum ini dan sebab ini mungkin mempengaruhi impresi saya berkaitan vixta.Setelah agak lama bermain-main dengan vixta dalam live dcd, saya rasa agak kekok dan tidak dapat merasai ciri-ciri "user friendly" yang dijanjikan.Mungkin saya masih lagi tidak biasa dengan OS ini.

Mungkin masih "banyak" yang perlu dilakukan untuk linux dan vista benar-benar dapat digabungkan.Jika ditanyakan kepada saya, saya masih tetap memilih ubuntu ;)

Apapun, mesej jelas daripada warga baru dunia linux,vixta,yang dapat kita fahami ialah spread linux to the masses.Yups, saya bersetuju dengannya.

1 comment:

  1. aku pernah install dia ni memang cun,tp player dia cerewet dan sukar nak dapat codec/plugin.
    Jadi aku format ke Ubuntu.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...