Tuesday, January 15, 2008

NoahPad UMPC dan ubuntu 7.10 pre-installed

Sebuah syarikat daripada Taiwan iaitu E-Lead Electronic telah melancarkan Noahpad UMPC sempena CES(Consumer Electronics Show) 2008 7-10 Januari lepas.Saya agak ada diantara pembaca yang sudah membaca tentang gadget ini dilaman engadget.Namun anda mungkin terlepas beberapa fakta penting tentang gadget yang kecil, comel, lagi menawan ini iaitu, ia menggunakan Ubuntu sebagai sistem operasinya secara default.

NoahPad UMPC menggunakan teknologi NoahPad untuk memasukkan input, iaitu(seperti yang dapat dilihat dalam gambar) dual touchpad yang memainkan 2 fungsi penting bagi sesebuah PC, mouse dan keyboard(anda akan faham selepas melihat video dibawah).

Berikut adalah spesifikasi gadget ini untuk rujukan.



Dan ini videonya;


Apabila Makcik PC diwar-warkan sebagai PC paling nipis di dunia dan kemudiannya Dell mengeluarkan tablet PC ternipis versi mereka,saya tertunggu-tunggu sesuatu gadget yang menggunakan linux sebagai sistem operasi gadget berkenaan.Saya tidak pasti apakah jenis OS yang digunakan oleh makcik PC, tetapi bagi saya, team NoadPad UMPC telah berjaya memecah tradisi pergantungan hanya kepada windows dalam membangunkan teknologi PC buatan mereka.

Tahukah anda?
Jika anda menaiki pesawat MAS penerbangan jarak jauh yang dilengkapi dengan skrin dihadapan kerusi anda sebagai salah satu dari kelengkapan entertainment MAS, sebenarnya OS yang digunakan oleh device berkenaan adalah bersumberkan linux.

referensi:
http://www.pocketables.net/2007/12/e-lead-electron.html
http://www.noahpad.com/

Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

1 comment:

  1. Owhhh.... Tapi bukankah makcik pc termurah. Masa NICE 07 kat PWTC hari tu, derang guna linux kernel... Tapi betul, makcik2 pun boleh guna benda nihhhh

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...