Sunday, August 31, 2008

Idea font installer untuk ubuntu

Rasanya setakat ini kita hanya menjadi "end user" kepada perisian open source yang ada. Namun saya secara peribadi tidak mahu diri saya selamanya hanya menjadi pengguna. Idea ini sudah lama saya fikirkan untuk dikongsi dan untuk diterjemahkan kepada sesuatu yang boleh direalisasikan.

Sumber idea.


FontBook dalam Mac OSX

Dalam Mac OSX terdapat satu aplikasi yang dinamakan fontbook yang berfungsi sebagai font viewer, font installer dan seterusnya font manager.

Idea.


Font Viewer (gnome-font-viewer) dalam ubuntu.

Menggunakan code dari perisian open source yang ada seperti gnome-font-viewer dan mengaplikasikan fungsi installer kedalam aplikasi tersebut. Ianya mungkin dalam bentuk satu butang yang menjalankan fungsi seperti berikut;


NOTE: Chart ini hanyalah idea dan mungkin tidak sempurna!

Apabila butang install ditekan, satu pop-up akan muncul bertanyakan adalah kita ingin install untuk semua user atau current user. Pilih dan kemudian fail font yang sedang dibuka dengan font viewer akan dihantar ke directory samada untuk all users atau current user. Akhirnya run command sudo fc-cache -f -v.

Saya perlukan mereka yang pakar tentang pembangunan perisian bagi gnome untuk menjadikan idea ini realiti. Rasanya ia bukanlah sesuatu yang terlalu sukar untuk dilakukan. Hmm.. pendapat anda?

18 comments:

  1. aku ni takdelah pandai komp sgt. programming pun bljr sendiri ja tu pun sikit. bahasa C. jd tak boleh membantu sgt.

    setakat pengetahuan aku le, kebyakkan programmer belajar C, C++ yg mana tak ada support yang baik kat Linux (kompiler C ni kena ada lesen ke nak guna? emmm...)

    jd kalu nak senang, guna phyton. tp yg ni tak byk diajar.jd kurang sikit org nak wat program guna bahasa nie.

    itu yg aku tau le. harap ada yg menegur kalau salah.

    ReplyDelete
  2. @pujangga : err...rasanya c ngn c++ mmg full support kt linux. spanjang yg aku baca, byk yg ditulis dlm c.. kalau compiler, dlm linux ada gcc...python ni aku minat gak...sekadar minat jelah..ala2 bertepuk sebelah tangan...hahaha

    ReplyDelete
  3. aku pun baru cuba nak bljr. baru baca 'documentation' yg aku donload. aku dgr cite syarikat cam Google telah menrevolusikan pekerja diorang spy bykkan tulis prgm dlm python.

    tp tak pasti aku dpt bite dari mana.

    aku rs sebab org tak wat installer ni pasal nak buh dlm ubuntu senang je.

    letak dlm .font utk ubuntu versi sblm ni. yg 8.04 buh dlm fontconfig.

    cuma klu ada installer nampak cam mesra pengguna sikit.

    ReplyDelete
  4. @pujangga : aku skrg ngah blaja ruby... insyaallah lepas tu try usya python plak..

    sbb senang la nk try tuh..aku baca pasal programming utk GTK pnin gak..xtau mana nak mula...huhu

    ReplyDelete
  5. sy dah start buat dan dah 40%. Lepas ni design interface dgn perbaiki kod.

    ReplyDelete
  6. @anonymous : WOW!!! betul ke bro? nnti siap inform aku..siyes aku berminat gler...

    ReplyDelete
  7. @melayubuntu

    Tp sy ikut je mcm flowchart tu. So jgnla letak harapan tinggi sangat sbb sy buat sesimple yg mgkn(tak lebih 120 Lines of code). Klu bro nak sy boleh hantar kod dia tapi interface dia sy blum buat.

    ReplyDelete
  8. @anonymous : haha...ko antar kat aku pun maybe aku xtau nk wat apa gak ngn code tuh...siyes aku xde pengalaman bangunkan app...skrg baru nk baca2..huhu..

    ReplyDelete
  9. @melayubuntu

    klu ikutkan ni la first time sy buat app utk kegunaan ramai sebelum ni sy buat app utk assignment dgn cuba2.
    Programming GTK ni susah skit berbanding dgn programming windows. lg satu sy tak brapa pandai guna glade.

    ReplyDelete
  10. pilih satu bahasa dulu, mahirkan dan cuba buat sesimple yang mungkin. interface buat kemudian.

    dalam kes ni, python lebih senang - senang buat, senang instal, dan senang guna.

    aku lebih berminat ke arah web dan juga virtual desktop.

    ReplyDelete
  11. @anonymous : aku dh dpt source code dia..ko tlis dlm python ek? tp aku xtau camne nk guna bnda tuh..huhu

    @rizq : python snang ke? aku minat nk blaja nih..huhu..

    ReplyDelete
  12. betul. aku baru je belajar python. lebih mudah aku guna berbanding C.

    tu aku punya pengalaman le.

    ReplyDelete
  13. @Pujangga Ubuntu

    mmg betul Python lebih mudah drpd C tp apa yg dpt dicapai oleh C jauh lebih byk berbanding Python. So, sebaik2nya belajar dua2.

    ReplyDelete
  14. @pujangga , anonymous : waaa..klu mcm tu nak blaja python lah..aku baca code anonymous bg pun mcm paham sket2...haha

    ReplyDelete
  15. adeh... masuk bab programming ni yang pening ni... huhuhu... syah memang minat, tapi banyak mende lain lagik yang perlu diutamakan... almaklumlah, pelajar lagi...

    ReplyDelete
  16. @syah : haha..xpela..ko muda lg..byk masa lg..heheh

    ReplyDelete
  17. erm... ape info terbaru projek ni? hehehe... syah pun nak tau gakzz...

    ReplyDelete
  18. @syah : so far, ada prob sket...kuar error..tggu dlu..hehe

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...