Tuesday, August 05, 2008

Apa jadi kepada market share sistem operasi dalam setahun?


Disaat peratusan market share Microsoft Windows (keseluruhan) semakin menyusut, dan disaat peratusan Mac OSX tidak begitu stabil menyaksikan turun dan naik, sistem operasi linux tetap menujukkan prestasi yang semakin baik.

Jika anda perasan (rujuk SC diatas) setiap kali ubuntu mengeluarkan versi terbaru setiap penghujung Oktober dan April, peratusan market share linux bertambah dengan sangat memberansangkan. Untuk sepanjang September tahun lepas hingga Julai tahun ini, market share bagi linux bertambah sebanyak 67.35% berbanding tahun lepas.

Ya, saya sedar bahawa peratusan market share linux masih sangat kecil jika dibandingkan dengan microsoft windows. Namun saya sangat berharap untuk melihat pegangan market share linux akan mencapai angka 1% pada hujung tahun ini. Adakah mustahil? Saya rasa tidak.

Rujuk : http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=8

4 comments:

  1. alahai, skitnye yang guna linux ni..selagi vendor2 terutama sekali perkakasan melibatkan komputer cam printer, wi-fi,henpon termasuk pembangun perisian tak menyokong linux, selagi tu lah peratusan tak kan naik mendadak..

    aritu tu kat pc fair, boleh kate 99% guna windoze, tak perasan langsung yang cuba promote open source atau linux ni..yang lagi 1% aku bagi kat barang2 yang tak melibatkan os contohnyer, router, speaker,tetikus dan seangkatan denganye..

    dengan peratus yang sedikit tu, berapelah agaknya peratus orang2 kite kat dalam tu yer???

    ReplyDelete
  2. kite la nie..
    hehe ;P

    ReplyDelete
  3. ye tak ye gak...kalu orang tanye kite leh jawab cam ni..

    dari 1000 orang pengguna pc, 0.85% atau lebih kurang 9 orang adalah pengguna linux..dari 9 orang tu, aku salah sorang dari mereka..

    baeeekkk punyeeeeeeeee...(ikut slang zizan raja lawak)..

    ReplyDelete
  4. terima kasih untuk artikelnya. pas banget, ane lagi nyari-nyari untuk bahan kuliah.

    oia, jangan lupa mampir ke sini ya...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...