Wednesday, August 06, 2008

Proxy server terbuka untuk malaysia, celcom broadband dan ubuntu

Sebenarnya saya ada 1 masalah berkaitan internet..err..lebih tepat lagi, masalah ini muncul apabila saya cuba mendownload sesuatu fail dari laman web seperti rapidshare, megaupload dan seumpamanya yang mengatakan saya masih sedang mendownload suatu fail jadi tidak boleh download fail lain sedangkan saya baru sahaja ingin mendownload. Akibatnya, saya tak dapat memenuhi hobi mengumpul manga (naruto, one piece etc) saya sejak menggunakan celcom broadband nih.

Saya betul-betul tak tahu apakah punca disebalik masalah tersebut tetapi saya rasa ia berkaitan dengan ip address. Datang idea kepada saya ialah untuk setup proxy tetapi dengan pengetahuan zero tentang perkara tersebut, apa yang boleh dilakukan? Oleh kerana saya agak sibuk dengan benda lain menyebabkan masa untuk memikirkan perkara ini hampir tidak ada, lalu masalah ini terbiar sehingga ke pagi ini apabila saya berjumpa dengan entry dari bro kita nih.



Lalu, saya terfikir, dalam ubuntu ada alatan yang dinamakan Network Proxy (System > Preferences > Network Proxy). Saya pun terus memasukkan salah satu dari ip address yang tercatat diatas ini kedalam ruang seperti berikut;

Hasilnya? Yups, saya boleh download dari rapidshare tanpa masalah lagi.

Apapun, semua ini perlukan penjelasan. Saya tidak bermaksud berkongsi ilmu berdasarkan "nasib baik". Ada sesiapa nak menjelaskan?

17 comments:

  1. perhhh memang laju gile ..best ..

    tqh bro

    ReplyDelete
  2. kalo pakai umobile leh x try ip ni??

    ReplyDelete
  3. gempak siot... aku tak tau pon sebelum nie...

    ReplyDelete
  4. Hmm cambest jer aq nak trylah kat Digi Broadband aq nih

    ReplyDelete
  5. bro yg ubuntu tu kene download dulu ke???

    ReplyDelete
  6. dia minta username & pwd laaaa

    ReplyDelete
  7. dia minta pword dan username la...
    mmg la laju, laju minta password..
    :(

    ReplyDelete
  8. ini adalah IP bagi proxy2 server,
    jadi boleh anda browse anda akan bypass kepada proxy server yang telah anda masukkan tadi.

    Celcom . maxis mungkin menghadkan download & upload. jadi solution menggunakan proxy adalah terbaik.

    ReplyDelete
  9. adehh....mau d test ini...

    ReplyDelete
  10. //////////////masalah..

    ReplyDelete
  11. fuyoooo
    fullspeed ni...

    ReplyDelete
  12. kalau kat kolej kena block..leh ker guna ip nie...awat ceq x leh ponn..sedih la..

    ReplyDelete
  13. naper dia minta user n pasword..camner ni..kena dwload ubuntu dulu ker..

    ReplyDelete
  14. aku nak tanye sesuatu la kepade korang yang di mintak password nih .. korang pakai windows ekk ?

    ReplyDelete
  15. Ubuntu adalah salah satu OS tetapi berbeza dgn windows

    ReplyDelete
  16. xda apa2 perubahan

    ReplyDelete
  17. kalau pkai browser firefox, bkak option->network->setting.. bleh letak proxy kat situ

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...