Tuesday, August 26, 2008

Ia bermula dengan imaginasi, ia berakhir dengan realisasi...



Alhamdulillah, program ubuntu@iPT di kolej ShahPutra telah melabuhkan tirainya. Saya membuat keputusan menulis entri ini hari ini dan bukan semalam kerana kepenatan selepas terpaksa berulang-alik dari kuantan ke kuala terengganu.

Saya bertolak dari k.trg ke kuantan pada pagi ahad 24 hb, dan melakukan persiapan saat akhir hingga ke pukul 3 pagi 25hb. Ianya bukan sesuatu yang mudah kerana saya ditempat orang, serba tidak tahu, serba tidak kenal, serba penat, serba kekurangan. Mujurlah bro Wan (ubuntuseekers) banyak membantu dan saya kira beliau betul-betul seorang yang aktif dan berpotensi besar meskipun baru berusia 18 tahun.

Persiapan booth kami berada ditahap yang sederhana namun tidak menjadi penghalang kepada objektif utama kami iaitu memperkenalkan ubuntu kepada umum. Kesemuanya lengkap, ada pamplet, ada demo PC (untuk grafik, demo video dan live cd), ada bahan bacaan (e-maj) , ada testimonial, ada pelayan tetamu. Untuk bahan bacaan, testimonial, dan senarai penaja, kami menggunakan white-board dan menampalnya untuk memudahkan tatapan pembaca.

Laporan penuh program ini akan terbit sedikit masa lagi.

Ia bermula dengan imaginasi dan ia berakhir dengan realisasi. Alhamdulillah, kami telah mencuba yang terbaik dan terima kasih kepada semua yang terlibat termasuk Ubuntuseekers, Xordy, En.Zamri, dan semua kawan-kawan ubuntuseekers yang ramah tamah. Kalau ada sumur diladang, dapat hamba menumpang mandi, kalau ada umur yang panjang, dapat kita berjumpa lagi.

20 comments:

  1. aku x sabar nak tunggu laporan penuh program nih... huhuhu...

    ReplyDelete
  2. aku pun...ape citenye yer?

    ReplyDelete
  3. tahniah atas kerja keras selama ini..cmner? berbaloi ker?

    ReplyDelete
  4. huhu...betul tu. memang tak sabar.

    ReplyDelete
  5. tahniah...!!! harap2 pngguna ubuntu d malaysia ni btmbah ramai lg la.. x nk bt roadshow kt smua ipt ke?hehe...klu roadshow kt sabah, sy cm nak join jd sukarelawan le..hehe..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum....

    saya mmg sokong 100% pasal ne...
    nak gak join, tp saya duk kat sabah...
    kalau da peluang saya nak JOIN!
    haha!
    Tahniah skali lagi k...

    oo yaa!
    Nak wat kat suma IPT ke??
    Maybe kalau nak wat kat sabah mesti banyak bajet..
    huhu...

    apa2 pn saya harap pengguna UBUNTU d MALAYSIA bertambah...
    amin~

    Selamat Hari MeRDEKA!
    n Selamat menyambut Bulan Ramadhan!



    Assalamualaikum....



    hFFz
    =)

    ReplyDelete
  7. tahniah atas usaha anda semua .saya pun dalam proses memperkenalkan ubuntu nih kat tempat saya.sehingga hari ini sudah 5 orang yang bersungguh-sungguh hendak belajar dan mengetahui tentang ubuntu.dengan pengalaman saya yang cetek saya cuba sedaya upaya untuk menolong mereka

    ReplyDelete
  8. taniah zul....kalau ada area2 kl ....mesti aku pi...macam mana ari tu? post gambar2 sikit..dapt sambutan hangat tak?

    ReplyDelete
  9. taniah zul....kalau ada area2 kl ....mesti aku pi...macam mana ari tu? post gambar2 sikit..dapt sambutan hangat tak?

    ReplyDelete
  10. taniah zul....kalau ada area2 kl ....mesti aku pi...macam mana ari tu? post gambar2 sikit..dapt sambutan hangat tak?

    ReplyDelete
  11. taniah zul....kalau ada area2 kl ....mesti aku pi...macam mana ari tu? post gambar2 sikit..dapt sambutan hangat tak?

    ReplyDelete
  12. alamak...internet aku slow ...aku tekan send banyak kali..tak terlebih kuar la..sori2...cam mana nak delete ni??

    ReplyDelete
  13. Cadangan - cm na klu tubuhkn group2(kelab) ubuntu d setiap negeri n group2 ni biar terikat ngn satu peraturan...n d pengerusikan olh otai2 ubuntu..hahaha..cdngn je..

    ReplyDelete
  14. tahniah zul dan juga semua yg terlibat.

    ReplyDelete
  15. jom kta pknlkn ubuntu ngn kwn2 kta d tmpt sndiri...

    ReplyDelete
  16. to Green: aku SETUJU!!!

    ReplyDelete
  17. Terima kasih atas respon anda semua. Insyaallah segala cadangan akan diteliti kemudiannya..

    ReplyDelete
  18. salamun...tumpang tanye...
    mane pegi sume posts yg dlu2?

    ReplyDelete
  19. thanks..!! syah..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...