Saturday, August 30, 2008

Mencuba Songbird 0.7.0 dalam Ubuntu


Jika anda menyukai kongsep Firefox berbanding Internet Explorer (IE), maka anda pasti akan menyukai kongsep Songbird berbanding iTunes. Dan jika anda merindui kelibat iTunes dalam Ubuntu, cubalah songbird - ianya sama padan dari segi penampilan dan terlebih mengembirakan lagi, ianya open source!

Songbird ialah music manager dan music player yang anggun, dilengkapi dengan puluhan extensions yang dibangunkan oleh komuniti berserta plugins dan theme yang boleh ditambah dan dikurangkan mengikut kehendak pengguna. Versi 0.7.0 agak istimewa dengan penampilan baru dan keupayaan baru seperti integrasi dengan iPod, MediaFlow (seperti coverflow dalam iTunes), Album Art, dan sebagainya.



Songbird ialah music manager multi-platform yang boleh diinstall kedalam windows, mac osx mahupun linux. Dalam ubuntu, songbird boleh diinstall menggunakan add/remove applications. Namun oleh kerana versi 0.7.0 masih tidak disediakan packagenya untuk ubuntu, sila download deb package melalui laman web getdeb.net.

Antara kebolehan songbird yang mungkin tidak ada dalam pemain muzik lain ialah kebolehannya untuk browse laman web dan mengesan kehadiran file muzik dalam laman web yang dimasuki menggunakannya. Ops, bukan sahaja mengesan tetapi mendownloadnya juga dan terus disave kedalam music library.

Apa tunggu lagi, biarkan burung itu menyanyi...heheh!

6 comments:

  1. songbird ni pakai gstreamer atau xine ek?

    ReplyDelete
  2. Assamualaikum dan salam sejastera..

    Bro, saya ada beberapa soalan untuk dibantu.

    1. Bagaimana caranya untuk saya rakamkan radio klaik fm di intenet melalui xubuntu/ ubuntu? Sebab saya nak rec dan masukkan di dalam ipod saya la.....

    2. Bagaimana caranya untuk saya dengan radio yahoo! music melalui firefox?

    Terima kasih untuk semua..

    ReplyDelete
  3. sorry tersilap taip

    1# rakamkan radio nasional klasik fm

    2# untuk mendengar radio yahoo! music

    ReplyDelete
  4. @Pujangga : guna gstreamer aku rasa..

    @ayem36 : erk...aku xpnah record radio online samada dlm windows, mac atau ubuntu...so aku xleh comment lah..huhu..

    ReplyDelete
  5. Tak jadila sbb dia turut upgrade Firefox2 aku. Aku baru downgrade FF

    ReplyDelete
  6. @agas : erk? xcuse me..xfaham la..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...