Friday, August 15, 2008

Mana Satu Kad Grafik Sesuai Untuk Ubuntu?

Salam rakan melayubuntu,

Saya postkan artikel ini cuma ingin meminta sedikit pendapat dari pengunjung melayubuntu. Saya nak buat pc baru pasal nak gantikan pc yang dah berkurun kat rumah nie. OS yang akan saya pakai sudah semestinya Ubuntu. Tapi saya kurang pasti kad grafik mana yang paling sesuai untuk dipasang pada komputer baru nie.

Saya ada dengar yang Nvidia memang membekalkan segala perisiannya dalam drive Linux (pasal teknologi Nvidia semua hak cipta Nvidia). Jadi kira kita dapat apa2 teknologi yang ada pada kad grafik tue.

ATI lak tak bekalkan semua bendanya pada Linux pasal ada perisiannya yang dilesenkan dari pihak ketiga. Namun, beberapa pendapat menyatakan bahawa ATI lebih stabil bila membuat 3D seperti Compiz dan lain-lain.

Ataupun saya kena beli yang embedded gpu cam Intel. Tengok kat laman Ubuntu yang Intel ni memang banyak menyokong driver untuk Linux tapi takut tak berapa bagus lak grafiknya.

Jadi mana satu cadangan korang? Atau ada cadangan lain?

Nota : saya ada juga buat undian tentang ni di laman saya ( jomlinux.com ). Harap tak keberatan memberikan komen di sini dan buat undian di sana.

11 comments:

  1. Intel lah bro..

    https://www.linuxfoundation.org/en/Linux_Graphics_Essay

    http://digg.com/linux_unix/NVIDIA_Screws_Over_Linux_Users

    ReplyDelete
  2. tapikan bro, aku nak pakai CPU AMD. Ada ke MOBO untuk AMD yang ada pakai grafik Intel? emmm...

    ReplyDelete
  3. Pakai la Nvidia. Aku OK je pakai. Lagi satu aku nak main CS:Source guna wine, so kenala pakai graphic power.

    ReplyDelete
  4. im from http://mblog.com.my/warz_gunz-xp...baru buatwapsite..nama yang sma..melayubuntu.org....tak sangka sama lak....just a forumer......

    ReplyDelete
  5. *shrug* have all three. All three works on hardy. Hibernation and suspend may be affected on atis and nvidias.

    ReplyDelete
  6. Ako ada masalah dengan display sebelum Envyng mula guna driver 173.. btw ako nyer.. Nvidia GeForce Go 8400M GS di laptop..

    ReplyDelete
  7. Akum... zul... pe kabo... aku nk tanye ckit.. cam ner ko wat button untuk HOME, TENTANG UBUNTU, DLL kat atas header tu, bleh aku tahu.. klu x berat emailkan: fiys_peaces@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. better guna nvidia jer.. sbb dia support graphic driver.. nak compile pun xsusah... kalau intel ok gak built in.. dah boleh run compiz... http://www.intellinuxgraphics.org/ tapi problem intel ni satu jer... kalau xen kernel ader problem ngan 4gb ram... xsupport.. tapi normal kernel ok je...

    ReplyDelete
  9. nvidia or ati, guna program envy untuk install driver

    ReplyDelete
  10. Nvdia lor...nvdia pn best for ubuntu...huhhu.

    ReplyDelete
  11. wokeyy...daripada survey kat jomlinux.com ramai yang Nvidia. Jd, aku akan membeli nvidia setelah mengambil pertimbangan sewajarnya. terima kasih yang memberikan komen.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...