Saturday, May 29, 2010

Pasang Tema Untuk Empathy


Hai, Salam perkenalan. Untuk posting pertama di sini, saya ingin berkongsi dengan anda cara - cara untuk memasang tema bagi chat system Empathy (yang merupakan default application dalam ubuntu 10.04). Tema yang ada sekarang ini di Empathy dah nampak ok, tapi agak plain sikit. Takda seri orang kata ;-).
Pertama sekali anda perlu download koleksi tema di dengan menekan di sini. Kemudian install macam biasa. Selepas install tema berkenaan tidak akan muncul terus di Empathy sebaliknya perlu mengikuti beberapa langkah terlebih dahulu, seperti berikut:

  1. Pergi ke Home Folder, kemudian pilih system di side bar (Places > Home Folder > System)
  2. Pilih Show Hidden Files (View > Show Hidden Files @ Ctrl + H)
  3. Pergi ke empathy chat themes (usr > share > empathy chat themes). Kemudian copy semua folder yang berada dalam empathy chat themes
  4. Tekan butang F3 untuk membuka extra pane dan cari folder share (Home Folder > .local > share). Kemudian create folder dan namakan sebagai "adium".
  5. Dalam folder adium, wujudkan satu lagi folder baru dan namakan "message-styles". Paste file yang anda copy tadi ke dalam folder message-styles.
  6. Tema anda sudah sedia digunakan. Untuk menukar tema, di Empathy, pilih Themes (Edit > preferences > themes) dan pilih tema kegemaran anda.
Sekian. Selamat mencuba.

p/s: saya harap entry pertama ini tidak memeningkan pada sesiapa yang membacanya.

6 comments:

  1. apa pun mula2 mahu kata syabas kerana telah berjaya membuat post pertama :)

    yang kedua mahu katakan pula yang aku tak guna emphaty :p so tak leh cuba

    yang ketiga mahu aku katakan semoga sukses dalam penulisan akan datang ;)

    ReplyDelete
  2. syabas kepada azam untuk entry 1st kamu..aku xguna empathy,aku guna pidgin..hehe..so xley nk ikut..pape pon..syabas k..
    untuk sape2 nk install pidgin+ webcam+buzz+ yahoo smileys bley la jenguk2 blog aku..hehe
    http://mackmeinology.blogspot.com/2010/05/installing-pidgin-chat-client.html

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...