Saturday, January 12, 2008

Entertainer bakal menjadi media center terbaik bagi linux


Lauri Taimilia, pernah menulis satu tutorial tentang bagaimana untuk menjadikan desktop linux(ubuntu etc) berupa seumpama mac osx.Tutorial tersebut sangat popular dan menjadi rujukan kepada ramai skinner untuk mencorak dan memantapkan lagi paparan linux supaya hampir menyamai tema mac osx.

Kini beliau kembali dengan projek besar dan menurut lauri, projek ini adalah sangat penting bagi dirinya, Entertainer.
Entertainer aims to be a simple and usable media center solution for Gnome and XFce desktop environments.


Lihat video ini;



Yups, ianya seakan-akan Front Row bagi mac osx, dibangun sepenuhnya menggunakan Phyton dan masih lagi diperingkat pembangunan.Paling penting, ianya ialah Open Source, bermakna kita boleh mengubahnya atau membangunkan kepada bentuk yang lain.
The ultimate goal of the project is to create the best media center solution available for any platform. This means that Entertainer should be the best looking, most easy to use and most feature filled media center solution available.


Kehadiran Entertainer dalam dunia linux akan memeriahkan lagi dunia open source dan seterusnya akan mampu menarik ramai pengguna windows untuk beralih kepada linux.Satu perkembangan yang sangat sihat untuk menyaingi kehebatan windows dan mac osx, apalagi apabila ia percuma!

Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

4 comments:

  1. salamz. aku lagi suka perisian terbaru - Miro untuk media center. haha..Anyway, kalo ada masa, emel aku. Ada project nak dibincangkan..haha

    aman_firdaus[at}yahoo.com

    ReplyDelete
  2. aku pun guna miro..tp ada bebr kelemahan lg miro nih..huhu

    wah, projek ape nihh??wakaka
    nnti aku akan adakan masa..

    ReplyDelete
  3. Yuppp... Namun harus diingat, sedari kecil kita disogok dengan windows... Agak2nya lah, mahu tak orang biasa menggunakan linux, jika pengetahuannya banyak dalam windows...

    Uhuhuhu.... kena kempen lebih ni....

    ReplyDelete
  4. Haha..tu psl.Walaupun susah dan topik yg blog ni utarakan pun tak penah didengar orang(ubuntu?huh ape tu??) tapi feedback yang aku dapat xdela mengecewakan sangat..ada masa depan jugak linux nih..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...