Tuesday, May 13, 2008

Melayubuntu gear 2


Sudah agak lama blog melayubuntu ni kekal dengan layout lepas. Sebenarnya dalam layout lepas, terdapat beberapa masalah yang sangat merimaskan. Contohnya, image yang disetkan kepada center, hasilnya bukannya terletak pada center tetapi pada bahagian tepi. Ianya bukan WYSIWYG, tetapi ditentukan oleh code css tertentu yang menentukan kedudukan setiap image dalam entry.Ianya sux yang teramat sangat!

Layout baru ini ilham daripada blogger layout yang bernama iwork blogger template hasil kerja tangan Jacky Supit. Kemudian saya design header dan background menggunakan GIMP dengan pattern buatan tangan hasil dari tutorial disini. Terdapat beberapa elemen lagi yang perlu dimasukkan seperti links dan sebagainya.

Apa yang membuatkan saya tertarik kepada paparan layout ini ialah ianya simple, menggunakan font bersaiz sedan-sedan, text entry yang senang fokus (tidak terlalu lebar dan tidak terlalu kecil), dan lebih professional. Berbeza dengan layout tunggang-langgang yang lepas yang agak berserabut, walaupun terdapat elemen-elemen tertentu yang menyamai standard yang diingini.

Apapun, semoga wajah baru ini dapat memberi keselesaan membaca, merujuk dan seterusnya menjurus kepada kemajuan blog ini untuk gear seterusnya. Gear kedua, bersiap untuk digunakan.

p/s:Pengodam, check layout ni bleh bukak guna IE7 ke x...Thanks!

10 comments:

  1. tahniah... cantik gak templates baru ni :)

    ReplyDelete
  2. Lagi cool. Light & easy.

    ReplyDelete
  3. um, nice.

    template sebelum ni (yang dari Smashing Magazine tu) memang menarik, dan lebih 'lively'. tapi setelah banyak tweak, lama2 ia jadi kurang relevan dan sedikit hambar

    template baru ni lebih kemas, straightforward, mesej pun senang sampai

    nice job zul.

    ReplyDelete
  4. @neoryzer : thanks... ahha..

    @Andy : Bagus la klu lg bgs dr yg lepas..

    @MK : mesej snang sampai.. 2 yg aku ske..haha

    ReplyDelete
  5. Aku masih tertanya-tanya, bila la kau nak ada domain sendiri. Dan bila la kau nak tukar ke wordpress. Bagi aku, blogspot ni jenuh nak bagi komen. Nak kene click dekat link tu, baru kuar komen.

    ReplyDelete
  6. @cyperhackz : haha...domain 2 insyaallah la..tp wordpress 2 x kot.. ssh nk bg komen ek, err..rasanya tu beza antara 1 klik dgn 2 klik jer. rasanya xde jd masalah sgt...ahaks!

    ReplyDelete
  7. wahhh blog yang aku suka sudah tukar tema. amacam zul? aku sekarang kalau buat edit templete aku semak semula menggunkan IE. kalau firefox dan IE cantik sudah pasti gengko base browser dan safari tak ada masalah. Heheh thank for kradit buddy..

    ReplyDelete
  8. @pengodam : Aku xde windows la beb. Dah lama buang. Ko tolong check ek...haha

    ReplyDelete
  9. wah sudah bertukar tema! menarik!

    melihat kepada penerimaan e-maj ubuntu ko bermakna mendapat banyak sambutan & bakal mendapat tempat di hati pengguna dari golongan orang kita.

    aku akui sudah lama berminat dengan sistem operasi sumber terbuka ini.

    *menunggu cd dr shipit.

    ReplyDelete
  10. tahniah.cantik layout nie.
    yelar zul..susah sket nak bagi komen compare dengan wordpress.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...