Sunday, May 25, 2008

Compiz Fusion : Bermula dari basic

Apabila diselak kedalam achieve blog ini, rupanya saya tidak pernah menerangkan tentang dimana untuk bermula untuk aktifkan compiz fusion dalam ubuntu. Patutlah ramai yang add saya kedalam YM semata-mata untuk bertanya soalan tersebut dan saya pun agak liat untuk menjawab kerana ianya terlalu basic. Ok, hari ini saya akan huraikan dan berharap agar semua pengguna ubuntu dapat memahami penerangan berikut.

Fakta yang wajib anda tahu terlebih dahulu:
1 - Compiz Fusion sudah terinstall secara default kedalam ubuntu hardy heron. Advance Desktop Effects Settings hanyalah GUI yang memudahkan pengguna berurusan dengan effek-effek yang dihasilkan oleh compiz fusion. (Saya menerangkan sebegini kerana ramai bertanya saya bagaimana untuk install compiz fusion dalam ubuntu.)

2 - Sebelum anda boleh menggunakan apa-apa effek compiz fusion, anda perlu aktifkannya terlebih dahulu. Pergi ke pilihan menu System > Preferences > Appearance > Visual Effects dan pilih check box Extra.



PERHATIAN : Jika muncul pop-up yang menyatakan compiz fusion tidak dapat dienablekan bermakna ubuntu dan compiz fusion tidak dapat detect (mengesan) sebarang kehadiran grafik kad didalam komputer. Jika komputer anda mempunyai grafik kad, sila install driver yang bersesuaian dengan grafik kad komputer anda. Cara-caranya boleh dirujuk dalam mana-mana laman web yang boleh dicari digoogle. Selepas proses installasi driver selesai, sila lakukan step ini semula.
**(saya tidak dapat membuat tutorial mengenai cara install driver kerana saya tidak pernah melalui proses tersebut disebabkan ubuntu dapat detect driver laptop saya tanpa masalah.)

3 - Memperkenalkan Simple CompizConfig Settings Manager



Advance Desktop Effects Settings (ccsm) mungkin terlalu advance kepada user ubuntu yang masih baru. Namun tidak jika anda menggunakan Simple CompizConfig Settings Manager (simple-ccsm). Saya baru sahaja mencuba simple-ccsm ini dan teruja dengan simplicity yang disediakan oleh fingsi ini. Bagi pengguna ubuntu yang masih baru, simple-ccsm adalah peralatan wajib yang harus diinstall hari ini juga dengan command berikut;
sudo aptitude install simple-ccsm
Apa yang menyebabkan saya teruja ialah, user tidak perlu lagi menentukan secara detail setiap effek yang dijana oleh compiz seperti masa, keluasan dan sebagainya. Apa yang diperlukan hanyalah klik enable dan pilih jenis animasi yang bersesuaian dengan kehendak pengguna.

Saya harap artikel ini dapat membantu ramai pengguna ubuntu yang buntu dengan compiz fusion dalam komputer masing-masing. Enjoy!


2 comments:

  1. terima kasih atas info berguna ini. aku teruja utk mengenali ubuntu ini lebih dekat dan disini adalah sasaran utama utk aku refer.

    p/s: bila nk sediakan ruangan search!?

    ReplyDelete
  2. @megat : aku dah masukkan fungsi search. lupe la plak ari tu...huhuhu..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...