Monday, May 12, 2008

Bagaimana anda install printer driver dalam windows?

Bagi printer yang baru dibeli, semestinya disertakan CD untuk kegunaan setting dan proses installasi driver kedalam windows. Namun bagaimana kalau CD yang disertakan semasa pembelian printer itu hilang?? Caranya mudah iaitu melawati laman web syarikat pembuat printer tersebut dan download driver yang dikehendaki.

Lalu, bagaimana pula dengan ubuntu? Semua orang tahu yang banyak hardware hanya menyokong sistem operasi windows dan mac osx. Namun dalam ubuntu ceritanya seperti berikut;



Sambungkan printer ke komputer, dan satu pop-up comel seperti diatas akan muncul. Menariknya, bilangan printer yang disokong adalah terlalu banyak dan memasang drivernya juga adalah secara automatik (paling tidak pun perlu mencari driver yang sesuai dalam senarai).

Dalam gambar diatas, saya sambungkan printer EPSON PM-A750 yang turut merupakan printer all-in-one. Kelemahannya ialah, driver yang terinstall hanyalah bagi printer dan tidak bagi fungsi yang lain iaitu scan. Untuk fungsi scan, saya masih belum mempunyai apa-apa idea. Tetapi untuk install driver printer adalah tersangat mudah.

3 comments:

  1. kalau nak scan, bukak je xsane. biasanya dia akan auto detect.

    ReplyDelete
  2. @maklan : huhu...masalahnya bila dia x auto detect... ada idea? nk kna cari driver kot..huhu

    ReplyDelete
  3. blh x tlg postkan satu artikel camne nk install driver utk USB wifi adapter dlm ubuntu...aku mnghdpi mslh ngn bende ni skang... :)

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...