Tuesday, May 06, 2008

Bagaimana menukar laman web ke PDF

Beberapa kes seperti;

1.Anda berkerja di office yang dilengkapi sabungan internet. Anda mempunyai sebuah komputer dirumah yang tidak mempunyai sambungan internet. Membaca blog, web, tutorial dan seumpamanya itu ketika anda di office adalah berisiko.

2.Anda mempunyai sebuah komputer dirumah yang tidak mempunyai sambungan internet. Kerana itu, anda berulang-alik ke CC (CyberCafe) untuk membaca blog, membaca berita, dan seumpamanya.

3.Anda menggunakan sambungan internet dial-up atau penggunaan internet dibatasi masa. Membaca 1 entry penuh tentang satu-satu tutorial dan maklumat yang khusus yang terlampau panjang memerlukan anda fokus dan menggunakan masa yang panjang.

Untuk "ANDA" seperti diatas, masa adalah segalanya. Bayangkan jika entry atau keseluruhan blog boleh ditukar ke format pdf yang boleh dibaca biarpun tanpa sambungan internet, secara offline, dimana sahaja yang disukai dalam format dan susun blog yang tidak berubah.

Saya melakukan teknik ini dalam pelayar laman web firefox dan saya kira teknik ini boleh juga dilakukan dalam browser yang lainnya. Teknik menukar laman web ke PDF. 3 Langkah mudah iaitu;

1. Dalam browser, pergi ke pilihan menu File dan pilih Print

2.Satu tetingkap akan keluar dan setkan kepada berikut;
webtopdf2.png


3.SIAP dan anda boleh menikmati hasilnya;
webtopdf3.png


Semoga teknik ringkas ini memberi guna kepada sebilangan pembaca =)

10 comments:

  1. tu guide untuk firefox 3 kan? sebab firefox 2 kena guna cara lain, dan sgt tak praktikal. saving ur page in pdf cost me 24.4MB

    ReplyDelete
  2. @xordy : Huih btul ke smpai 24.4MB? ko wat dlm windows ke ape? Aku try dalam hardy heron gne firefox 3 dalam 3MB je utk front page.. try ko check blk..hmm...plik..

    ReplyDelete
  3. aku br tahu ada teknik cenggini. ko pakai browser ape? IE7 n firefox 3 bleh ke? tunjuk ajar sket bro

    ReplyDelete
  4. @syam : Err...dlm ubuntu HH ada firefox 3 jer.. aku xguna IE7 bro..huhu. Tp try la mane tau bleh ker...hmmm

    ReplyDelete
  5. ha'ah zul, aku try dlm hardy dapat 2.6MB utk front page

    ReplyDelete
  6. @zul: alternatif lain beb aku buna safari dan dari safari juga boleh buat penukaran pdf ker jpg... tapi utk OSX kalau safari windows aku tak pasti.

    ReplyDelete
  7. lama dah tak singgah sini. hehe :)

    ReplyDelete
  8. yeap, firefox 2 dalam gutsy. tapi rasenya besar coz firefox convert it as graphic pdf. dah try banyak cara, tapi still tak boleh save it as text pdf selain guna addon. so, those guide only for firefox 3 la then

    ReplyDelete
  9. terima kasih. aku ni baru nak belajar. alhamdulillah atas tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  10. salam sdra, macamne nak transfer link website ke website lain? send jawapan pd saya
    kat emel nazri2662@gmail.com terima kasih banyak2

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...