Tuesday, June 03, 2008

Big Buck BUNNY : Open Movie dihasilkan dengan Open Source Software

http://www.bigbuckbunny.org/wp-content/themes/bunny/graphics/header1.jpg

Dihasilkan oleh Peach open movie project, Big Buck Bunny merupakan sebuah movie pendek percuma yang dihasilkan sepenuhnya menggunakan perisian open source dan dilesenkan dibawah Creative Commons Attribution 3.0. Semua item yang dilesenkan dibawah lesen ini membawa maksud "you can freely reuse and distribute this content, also commercially, for as long you provide a proper attribution."

Movie ini dihasilkan menggunakan perisian Blender iaitu satu perisian untuk menghasilkan grafik 3D yang boleh didapati secara percuma.

Saksikan video movie ini dibawah :-


Jika sesuatu yang hebat itu perlu dipuji sebagai hebat, movie ini sudah tentu lebih daripada berhak untuk mendapat pujian tersebut. Bayangkan sejauh mana konsep "open" telah diserap kedalam juzuk kehidupan manusia. Baru-baru ini saya menulis tentang open hardware, dan hari ini tentang open movie yang menggunapakai konsep yang sama. Nampaknya mereka "diluar" sana sedang meneroka dunia baru yang berlainan dari korporat yang lain. Sekalung tahniah dan syabas!

2 comments:

  1. nice job... open source terus maju...

    ReplyDelete
  2. fuhhh memang saya minat software macam niiiii

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...