Monday, June 16, 2008

Membuang Data Daripada Harddisk Anda ?

Mungkin didalam harddisk anda mempunyai data yang penting atau rahsia yang tidak boleh didedahkan kepada orang lain dan dalam masa yang sama anda ingin menjual atau memberi harddisk tersebut kepada orang lain. jadi anda sudah tentu perlu untuk membuang data tersebut daripada harddisk anda.

Mungkin ramai daripada kita yang tidak tahu bahawa sekiranya kita membuang data dengan hanya menggunakan perintah rm atau klik kanan kemudian Move to Trash dan mengosongkan Recycle Bin, anda sebenarnya belum melenyapkan actual data tersebut daripada harddisk anda. Kerana cara yang dinyatakan diatas hanya akan membuang pointer didalam index (partition) harddisk kita sahaja yang secara tidak langsung membuatkan OS kita tidak dapat membaca data tersebut.

Perkara ini juga sama sekiranya kita menformat harddisk kita.

Bagi mereka yang berkemahiran dan mahu mendapatkan semula data tersebut, tidak akan menjadi masalah kerana terdapat banyak software yang boleh digunakan untuk mengembalikan data tersebut.

Jadi bagi mereka yang mempunyai data penting anda boleh lah menggunakan beberapa tool atau cara untuk membuang data secara selamat daripada harddisk anda.

Amaran, artikel ini mengandungi kod arahan yang akan menyebabkan data anda akan hilang tanpa dapat dikesan lagi. Jadi saya tidak bertanggungjawab diatas segala apa yang berlaku sekiranya anda menjalankan arahan tersebut. Arahan ini bukanlah untuk cuba-cuba. Anda bertanggungjawab dengan apa yang anda lakukan.

Antara cara yang boleh digunakan ialah dengan menggunakan arahan shred. Contohnya ialah:

shred [option] namafile

contohnya:
shred -fvu -n 5 namafile.txt

arahan ini akan menindih(overwrite) file yang kita nyatakan dengan kod-kod yang dijana secara rawak dan kemudian membuang file tersebut.

antara option lain yang ada ialah:



-f force
-v verbose
-n hendak menindih(overwrite) berapa kali. lagi banyak lagi bagus
tetapi memakan masa. (dalam contoh diatas n diberikan input 5
bermakna shred akan menindih(overwrite) 5 kali file tersebut)
-u kalau hendak membuang file tersebut selepas ditindih(overwrite).
-z mengisi ruang file tersebut dengan bit kosong.



untuk maklumat lebih terperinci bolehlah menggunakan enjin carian atau menggunakan manual shred.

Cara diatas digunakan sekiranya anda hanya ingin membuang satu atau beberapa file yang penting. Namun sekiranya terdapat banyak file dan bertaburan didalam harddisk macam mana ?

Jawapannya adalah dengan 'wipe'kan (<--taktau bahasa melayu dia ape..) harddisk kita. Sekiranya kita ingin wipe harddisk atau partition lain yang tidak digunakan untuk run linux, maka kita bolehlah menggunakan arahan:
sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/sdb

arahan ini menyuruh harddisk ditulis dengan bit yang dijana secara rawak. sebelum itu anda perlu tahu yang mana satu harddisk atau partition yang betul supaya anda tidak tersilap wipe harddisk atau partition. selalunya harddisk utama(primary) akan di'link'kan dalam /dev/sda dan partition pertama dalam harddisk pertama akan di'link'kan pada /dev/sda1.

Sekiranya anda hanya ingin me'wipe'kan partition pertama dalam harddisk kedua, arahannya ialah:

sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/sdb1

Sekiranya anda menggunakan harddisk jenis PATA, alamat harddisk akan menjadi /dev/hda atau /dev/hdb.

Selain daripada menggunakan /dev/urandom, anda juga boleh menggunakan /dev/zero yang akan menulis bit kosong kedalam harddisk atau partition yang dinyatakan.

Cara ini juga boleh digunakan untuk USB Pendrive atau sewaktu dengannya..

Masa yang diambil untuk melakukan wipe ini adalah bergantung kepada size partition atau harddisk. Dan proses ini akan memakan masa yang amat lama. Contohnya harddisk saya yang 80G, memakan masa dalam 5 jam untuk melakukannya dan cara ini, kita tidak akan diberitahu akan process atau progress yang berlaku. Dan terpulanglah kepada kita untuk menamatkan process ini pada bila2 masa.

Sekiranya kita ingin me'wipe'kan keseluruhan harddisk kita termasuklah yang ada didalam komputer kita (primary), anda bolehlah menggunakan Darik's Boot and Nuke (DBAN) untuk melakukannya.

Sekian, sekali lagi diingatkan, tanggung risiko sendiri..

1 comment:

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...