Thursday, August 07, 2008

Menambah fungsi social bookmarking tempatan kedalam blog


image dari noktahhitam

Jika anda perasan dalam setiap entri di blog melayubuntu saya telah menambah satu fungsi untuk menyenangkan anda bookmark ke Negaraku.net yang bertindak sebagai social bookmarking ala-ala digg.com. Walaupun disana sudah ada digg.com.my (dikenal sebagai layan) yang cuba menjadi digg.com tempatan, namun ia tidak menyediakan fungsi seperti apa yang disediakan oleh negaraku.net yang diasaskan oleh bro Noktah Hitam.

Jika anda mempunyai blog samada di blogspot atau hosting berbayar menggunakan wordpress, anda boleh menambah butang bookmark kedalam setiap entri di blog anda dengan mengikuti langkah-langkah disini. Sebelum itu, sebaiknya daftarkan diri anda dahulu di negaraku.net untuk membolehkan anda bookmark atau mengundi artikel yang dihantar ke negaraku.net.

Harus diingat, setiap artikel perlu dihantar sebelum boleh diundi. Contohnya, jika anda klik pada butang yang tertulis "GO", maka ia akan membawa anda ke halaman mendaftar artikel. Jika anda klik pada butang yang sudah tertulis nombor (klik pada fave it) ia menandakan anda mengundi atau bookmark artikel tersebut. (lepas ni rajin-rajin la undi artikel disini yer)

Setiap artikel yang anda undi atau bookmark boleh dirujuk kembali dimasa-masa akan datang melalui laman web negaraku.net (dalam akaun anda). Jadi, tidak perlu lagi anda penuhkan browser anda dengan bookmark. Menarik?

Lebih menarik lagi jika anda mempunyai blog sendiri. Ini kerana fungsi ini akan menambahkan pelawat (traffic) ke blog anda terutamanya jika anda menulis satu artikel yang berkualiti. Saya berharap negaraku.net tidak dipenuhi oleh artikel-artikel lucah dan gosip artis yang bodoh dan tidak menyumbang kepada kebaikan masyarakat.

6 comments:

  1. Lucah, melayu 3gp, akan di delete.

    ReplyDelete
  2. @noktahhitam : ok bro...aku senang mndengar jawapan trsebut...keep it up!hehe...

    ReplyDelete
  3. Assamualaikum dan salam sejastera

    Tak leh daftar ler. tak tahu pasai aper. katanya nama username dan address dah digunakan. bila masukkan username dan address tak leh lak. So.. bleh tolong....?

    ReplyDelete
  4. @ayem36 : bro...aku rasa fungsi register dia ada prob sket..masa ko klik register masa 1st time tu, dia ada bawak ko ke page bertulis error ape ntah...sbenarnya ko dh leh login walaupun dia ckp error...

    ReplyDelete
  5. ya aku pun cuba gak register username verify ok,,email ok..bila submit kuar error Module Error #1 arap membantu~

    ReplyDelete
  6. @madulebah : dia kluar module error..tp sbenarnya xerror pun..xde confirmation mail...bile klik register 2, mmg dh berjaya...login guna nickname dan password yg bro pilih 1st time 2 la...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...