Friday, September 19, 2008

Menukar tema font desktop ubuntu

Saya pernah mendengar beberapa orang mengeluh dengan font yang digunakan secara default dalam ubuntu. Ya, font default ubuntu sangat biasa - meskipun ia lagi baik dari windows xp! Namun selepas mengikuti tutorial ini, saya jamin yang anda akan berpuas hati - setidak-tidaknya lebih baik dari default.

Secara asas, menukar tema font dalam ubuntu sangat mudah. Right click pada desktop > Change Desktop Background > Tab Fonts. Yang terpapar disitu ialah nama, dan saiz font yang sedang digunakan dalam setting ubuntu anda sekarang. Pun begitu, pemilih jenis font agak rumit. Jika tidak kena gaya, seluruh desktop ubuntu akan 'porak peranda' dengan font yang tidak teratur.

Saya menemui sejenis font yang sangat padan dengan selera saya. Dan apabila ia 'padan dengan selera saya', saya yakin ia juga padan dengan selera pengguna ubuntu yang lain. Mengapa? Sebab saya agak cerewet dengan paparan desktop ubuntu saya. Haha!

Ok, hentikan gurauan dan jom berserius! Font tersebut bernama droid dan ianya percuma. Sila download font berkenaan melalui;

Download : DroidFamily

Kemudian install font berkenaan dengan meletakkan fail .ttf kedalam folder .fonts dalam home directory atau meletakkan folderDroidFamily kedalam "/usr/share/fonts/truetype". Saya harap anda tiada masalah dengan cara installasi font ini kerana saya sudah beberapa kali menulisnya diblog ini.

Kemudian run menerusi terminal;
sudo fc-cache -fv
Buka tab fonts itu tadi (rujuk atas) dan tukar font dan saiz kepada imej berikut;




Kemudian, klik pada Details dan setkan kepada berikut;



Selesai! Saya lebih mencadangkan anda restart ubuntu atau logout untuk melihat perubahan secara keseluruhan. Semoga bermanfaat.

4 comments:

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...