Monday, September 08, 2008

Terminator : Tool yang lebih hebat dari terminal



Sudah biasa dengan aplikasi terminal? Sudah biasa dengan "sudo" dan kata arahan linux yang asas? Jika sudah biasa (dan saya harap anda sudah biasa), hari ini mari berkenalan dengan terminator, aplikasi yang membenarkan multiple terminal dalam 1 tetingkap [lihat imej diatas].

Tidak seperti terminal biasa yang hanya mempunyai satu terminal untuk satu tetingkap, terminator membenarkan pengguna menambah ruang terminal dalam tetingkap yang sama - secara mendatar (horizontal) atau menegak (vertical). Hanya perlu right click pada terminal dan pilih split horizontally atau split vertically dan ruang terminal baru akan muncul.

Kebaikan.

Anda mungkin bertanya, apa kebaikannya mempunyai multiple terminal dalam 1 tetingkap. Tanpa perlu bertukar ke tetingkap terminal lain, terminator semestinya menambahkan produktiviti jika anda seorang programmer yang perlu compile fail tertentu dalam direktori yang berbeza. Kadang kala menukar tetingkap sahaja mengganggu konsentrasi dan fokus jika tidak kena gaya. Terminator akan menjimatkan masa dan menambahkan fokus ketahap maksima.

Jika anda seorang pengguna ubuntu yang biasa dengan terminal, sudah tentu anda perasan bahawa terdapat waktu-waktu tertentu yang memerlukan anda membuka terminal baru untuk memasukkan command baru. Terminator pastinya mengurangkan masa, memudahkan dan menyenangkan kerja anda.

Install.

Sila klik link berikut untuk install dalam ubuntu : Terminator.

Mungkin dunia CLI (command line interface) anda akan berbeza selepas mencuba terminator. Enjoy!

9 comments:

  1. mmg syiok pkai mende nie..
    lg2 kalau gne celcom broadband..
    bleh gak le donload ngan setting gne command line dlm satu tetingkap aje..
    tk denye berserabot..
    hehe ;P

    ReplyDelete
  2. @jipang : yups...btul2..xdela beserabut sgt desktop nnti..hehe..

    ReplyDelete
  3. Salam melayubuntu,

    Bagus jugak... tapi kalau aku, aku prefer banyak tetingkap yang semuanya aku maximizekan sebab memudahkan shortcut aku. Alt+Tab jer. disamping aku boleh lompat pada specific terminal yg aku nak pegi dengan Alt+Tab punya preview.

    Pembetulan kepada pernyataan ko pasal terminal biasa (aku expect gnome-terminal) yang hanya ada satu terminal dalam satu tetingkap tu, ia adalah tidak benar. Sebab gnome-terminal boleh bukak Tab baru dengan menekan Shift+Ctrl+T atau klik File > Open Tab.

    Bezanya, mungkin tak boleh split dalam satu tetingkap tapi kalau ada pun org macam aku yang suka view terminal seluas-luasnya ni takkan pakai. Mesti nak maximize gak... huhuhu...

    kalau dalam remote shell pulak, aku prefer guna 'screen' je dimana aku ada multi shell terminal dalam satu connection je serta satu tetingkap juga. Lepas tu boleh lompat guna Ctrl+Alt+[n atau p] je diantara satu skrin(terminal la tu) dengan skrin lain. Masih didalam satu tetingkap terminal biasa atau gnome-terminal.

    Apa pun, terima kasih kerana rajin mengepos dan berkongsi tips-tips linux dalam blog engkau ni. Semoga kita boleh berkongsi lagi ilmu dan tips berguna. Wasalam...

    ReplyDelete
  4. @apogee : wahaaha...xsangka plak gnome-terminal bleh bukak tab..bagus2..nnti aku update. thanks bro!

    ReplyDelete
  5. waa... knowledge baru aku blaja arie nie... terminal ade tab...
    ;)

    ReplyDelete
  6. @nurash : yups...aku pun xtau pasal 2..nasib apogee ckp...hehe

    ReplyDelete
  7. terminal mmg ade tab..
    tp tak sesyiok terminator nie..
    sume bleh monitor dlm satu window..
    hakhak..

    @melayubuntu : aku ade dpt app's terminal lg best..brader zamri kasi..tp kde pnye laa..gnome pn bleh running..hehe

    ReplyDelete
  8. wa...bagus2..thanks for the knowledge.. x la bserabut sangat desktop aku..:)

    ReplyDelete
  9. "W: Duplicate sources.list entry http://archive.ubuntu.com hardy-security/restricted Packages (/var/lib/apt/lists/archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_hardy-security_restricted_binary-i386_Packages)"

    macam mana nak selesaikan problem diatas, bila aku reload repo, selalu keluar massege duplicate?

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...