Wednesday, March 04, 2009

E-maj ubuntu untuk malaysia edisi ke-2 : Dalam pembikinan pesat!

Selepas menerbitkan E-maj edisi pertama pada 1 Mei 2008, saya mendapat respon yang cukup positif dari pembaca e-maj diseluruh negara. Saya pergi ke Shahputra, FOSS.MY 08, CIAST, Ubuntu Meetup - kemana sahaja saya pergi pasti ada soalan "edisi kedua bila nak keluar?" Saya terkejut apabila e-maj bukan sahaja dibaca oleh pembaca biasa, malah turut ditatap oleh otai-otai linux seantero malaya.

Sekitar bulan 9 2008, saya mula menggerakkan beberapa inisiatif kearah menjelmakan edisi kedua bagi emaj seperti yang anda boleh baca dalam entry ini. Saya berjaya mengumpul lebih dari 5 orang yang memberikan minat untuk menyumbang melalui email. Apabila saya mula ingin menggerakkan kerja penghasilan emaj, kebanyakkan penyumbang gagal memberikan komitmen. Disini saya belajar dari pantun melayu klasik;
Apa diharap padi seberang,
Entahkan jadi entahkan tidak,
Apa diharap kasih (baca : komitmen) orang,
Entahkan sudi entahkan tidak! (note : agak pedas. sori)
Selepas itu, saya terbitkan Manual Ubuntu, rujukan asas dan lengkap ubuntu pertama seumpamanya di malaysia, dihasilkan dengan kudrat saya sendiri. Kerja saya seterusnya selepas ini sudah tentunya menjurus kepada emaj edisi kedua, dengan atau tanpa komitmen sesiapa. Meskipun begitu saya masih menerima sesiapa sahaja yang pasti dengan komitmennya untuk menyumbang artikel dan saya akan dokumentasikan bagaimana untuk menyumbang dan seterusnya menjadi penulis emaj. Sekiranya tidak ada seorangpun yang berminat, saya sekali lagi akan menghasilkannya keseorangan!

Kini, emaj edisi kedua sedang diusahakan dengan pesatnya. Insyaallah saya akan release emaj edisi kedua selewat-lewatnya pada 1 Mei 2009. Saya sudah uploadkan semua source file ke akaun dropbox saya yang saya "share" dengan beberapa penyumbang lain. Untuk makluman saya menggunakan perisian Scribus untuk menghasilkan emaj edisi kedua dan saya harap kualitinya setanding dengan perisian berbayar yang lain.

Saya dah hasilkan sample pertama untuk emaj edisi ke-2 dan boleh didownload dari : https://dl-web.getdropbox.com/get/Emaj/EMAJ%202/torrent.pdf?w=f9b0a56f (saya xpasti link ni ok ke x)

7 comments:

  1. kesian en. zul.. tp jgn putus asa... pandangan sy lah..sumbangan bukan semestinya secara langsung..mungkin ramai yg x tahu guna scribus,atau gimp ataupun mereka ini x kreatif seperti zul..jd org mcm kite ni mungkin boleh beri sumbangan dengan menyumbang artikel atau tutorial dlm bentuk word atau text..kemudian team emaj boleh lah buat editing untuk dimasukan dlm emaj..seterusnya adakan 1 atau lebih emel...contoh kalu ada soalan berkaitan dunia linux/ubuntu/opensource hantar emel A..kalu nak sumbang artikel emel B..kalu nak artikel tutorial, emel C.. dll..mcm majalah fullcircle... tu cadangan sylah.. mungkin cadangan ni agak terlewat..pastu buat lah 1 iklan kat blog ni untuk menarik org ramai beri sumbangan untuk majalah ini.. .... mungkin ramai yg x tahu ttg projek ni..kerana blog ni mesti ada pengujung baru setiap hari..

    ReplyDelete
  2. bro zul,apa kata bro zul kumpul para penterjemah majalah fullcicle.kemungkinan bab teknikal memang ramai yang tak tahu.mungkin ketiadaan idea.Jadi saya rasa terjemahkan majalah yg sedia ada lagi cepat untuk kita terbitkan dalam bahasa ibunda kita.

    ReplyDelete
  3. salam wbt bro zul.
    saya teringin utk menyumbang, cume xtahu bagaimana. ilmu+pengalaman sy dgn linux sekadar on/off for 5 years only. kalau ade ape2 yg boleh sy bantu, just emel me k.

    ReplyDelete
  4. Saye pun,,,,,ader juga nk membantu,,,,,,,tpi tak ckup pengetahuan,,,,,,,tetapi aku tetap menyokong.tq4all

    ReplyDelete
  5. SAYA SOKONG SERATUS PERATUS TERUTAMA DALAM OS XUBUNTU BANYAK LAGI SAYA TAK FAMILIAR(SEKARANG PUN SAYA TENGAH MEMAKAI NYA), XUBUNTU PUN SAMA SEPERTI UBUNTU TETAPI LEBIH EFESIAN DARI SEGI PENGUNAAN RUMAH DAH BOLEH DI INSTALL TERUS PADA THUMB DRIVE (SALAH SATU KELEBIHAN KUBUNTU) SAYA INGAT KALAU BOLEH SAYA JUGA INGIN TURUT SERTA DALAM BIDANG INI TETAPI HANYA UNTUK PERCUMA SAHAJA!! UNTUK BERBENTUK BAYARAN TU SAYA AGAK REMEH KERANA OS TERSEBUT ADALAH PERCUMA, SAYA AGAK JANGGAL DENGAN BAYARAN KERANA SEMUA DI PEROLEHI PERCUMA!!! RAMAI YANG DI LUAR SANA MASIH BELUM TAHU TENTANG OS UBUNTU DGN XUBUNTU OLEH ITU JANGAN MENGHARAP PADA BAYARAN SEMATA-MATA.. SAYA HARAP TUAN BOLEH TERUSKAN USAHA DENGAN MULIA INI TANPA MENGHARAPKAN BAYARAN YG SETIMPAL... JADIKAN LAH DIRI TUAN SEBAGAI LILIN YANG MENYALA WALAU DI PANAS TERIK... JADI LAH DIRI ANDA SEBAHAGIAN MARK SHUTTLEWORTH... TUAN ADALAH PENGASAS E-MAJ UBUNTU MALAYSIA... TUAN BOLEH DI KIRA SEBAGAI MODEL UBUNTU MALAYSIA YANG PERTAMA.. JIKA DI TURUTKAN SAYA MAHU MARK SHUTTLEWORTH BUAT DEMO KAT KLCC TUNJUK KAN PADA MALAYSIA SATU LAGI OS ALTERNATIVE DI MALAYSIA.. APA APA HAL PUN SAYA STILL MENYOKONG TUAN DARI BELAKANG, TERUSKAN USAHA TUAN.. BIARPUN TANPA BAYARAN DAN MODAL.. DI SUATU HARI NANTI KERINGAT TUAN AKAN TERBAYAR JUGA

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...