Friday, January 18, 2008

Android diHack kedalam hardware


Masih ingatkah anda lagi tentang Android?Harapan kita untuk melihat Google mengeluarkan GPhone bagi membayangi populariti iPhone akhirnya diganti dengan sesuatu yang dinamakan Android yang dibangunkan berasaskan sumber terbuka.Saya tidak begitu pasti adakah Android yang dimaksudkan adalah software atau hardware, namun apabila dikategorikan sebagai open source, ia tentunya software(kerana saya tidak pernah mendengar hardware open source).

Tidak mengapalah.Apa yang saya faham melalui Android SDK yang pernah saya cuba ialah, ia perlu dipasang/install kedalam hardware untuk ia menjelma menjadi gadget yang boleh digunakan.Sehingga yang saya tahu, masih belum ada apa-apa hardware yang keluar secara official dari syarikat Google sejak Android diperkenalkan tahun lepas.

Namun, percayakah kalau saya katakan hackers telah berjaya install Android kedalam beberapa hardware seperti Sharp SL-C760, Sharp Zaurus C3000M dan SL-C3x00?

Lihat video-video dibawah:





Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

1 comment:

  1. Ada lah ZUL,
    Htc Magic, Htc Dream... kan guna Android 1.0
    skrg ni android 1.5 Cupcakes.. huhu~

    oh google masih lg bina OS tu.. mls nk buat hardware kot.. sja bg org lain xperiment dlu

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...