Sunday, January 27, 2008

Perisian P2P sharing pertama yang legal dan pendownload youtube

Qtrax
Pernah dengar songbird?Ok, bagus.Ia adalah sebuah perisian open source yang bererti anda atau saya atau sesiapa jua boleh mengubahsuai kod-kod daripada sumber songbird untuk membangunkan perisian kita sendiri.Kini kita ada QTrax yang dibangunkan berasaskan Songbird untuk windows(shj) dan masih diperingkat beta.

Istimewanya QTrax bukan kerana ia menggunakan kod songbird tetapi kerana ia merupakan perisian P2P sharing pertama yang tidak menyalahi undang-undang.Huh?Selama ni yang kita dok sharing is caring tu rupa-rupanya menyalahi undang-undang(buat-buat macam baru tahu).


Kita sudah ada Miro untuk mendownload video daripada website seperti youtube, google video, dailymotion dan lain-lain.Hampehnya miro ialah, ia bertindak sebagai pendownload sahaja dan kita tidak boleh play video tadi menggunakan video player yang lain(yg xsupport flv file type).Kini bagi pengguna windows dan mac osx, anda ada tooble, 2 fungsi iaitu pendownload dan convert kepada file video yang boleh play menggunakan video player biasa.

Lagi best ialah tooble boleh export video yang kita download dari youtube(shj) ke dalam itunes secara automatik.

Tooble hanya untuk mac osx dan windows(beta).

Sekadar maklumat..

Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

1 comment:

  1. Seingat saya, youtube pernah cakap, segala kerja donlod medonlod dari webnya illegal... hummm dah jadik legal ek?

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...