Wednesday, February 27, 2008

Adobe Air menemui versi 1.0

AD32DD28-4126-4252-93BB-4130E691D6A1.jpgSaya menganggap Adobe Air bukan lagi sesuatu yang asing di melayubuntu kerana sebelum ini saya pernah mengulas mengenainya.Jika ada pembaca terlepas entry tersebut, sila rujuk "Adobe Air dan satu revolusi".Disaat saya menulis tentang adobe air dalam entry lepas, ketika itu adobe air masih lagi diperingkat beta dan sedang giat menjalani proses pembangunan aplikasi.Dengan munculnya versi 1.0 ini bermakna ia sudah benar-benar stabil untuk dicuba oleh pengguna windows dan mac osx.

Versi Linux?
TUNGGU!Pengguna linux macam mana?Terpinggir?

Menurut linux.wordpress.com, Adobe Air versi linux masih lagi dalam peringkat pembangunan dan setakat ini ditahap alfa.Sebagai pengguna ubuntu linux, saya sangat teruja apabila mendapati team pembangun adobe air sedia membangunkan aplikasi hebat ini untuk linux.

Senarai perisian
Untuk senarai perisian yang boleh diaplikasikan oleh adobe air, sila rujuk sini.Mungkin masih belum cukup banyak.Namun, oleh kerana team adobe air menyediakan adobe air SDK(software development kit) yang akan memudahkan orang awam untuk membangun aplikasi untuk adobe air, saya percaya bahawa senarai tersebut akan menjadi semakin panjang selari dengan munculnya pelbagai aplikasi yang berguna untuk pengguna komputer biasa.Paling penting, ia PERCUMA!

7 comments:

  1. percuma? saya suka! haahaha
    tapi aku anti la software lapar RAM camni. hmm tengok ler, kena try gak ni

    ReplyDelete
  2. Macam mana nak guna Adobe AIR ni? Aku dah download, pastu install. Pastu takde pape pun? Nak run macam mana? Kat desktop takde, start menu takde, program files pun takde, dalam browser pun takde. Kat ner ek? Boleh tolong tak?

    ReplyDelete
  3. Salam tuan rumah!

    Waa, 1st time masuk blog nih. Memang blog hebat! :)

    ReplyDelete
  4. @khairul : hehe...windows mmg lembab =P

    @imamK : klu nak tau camne adobe air ni berfungsi sila baca entry sblm ni.aku dh trangkan kt c2..aku xpasti kalau ko pengguna windows..spatutnya ok jer...

    @niezzam : welkam2...manfaatkan ilmu kt sini =)

    ReplyDelete
  5. takpe imamkhalid, nanti aku buat entri pasal AIR kat sembangkomputer lak, haha

    ReplyDelete
  6. Bagi saya, Adobe Air amatlah berat aplikasinya.... mengah komputer saya jalankannya...

    ReplyDelete
  7. @khairul : tu dia...pakar windows dh sedia nk wat entry ttg adobe air..

    @azhar : maybe la kot ada berat sket...hehe...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...