Friday, February 22, 2008

Stellarium membawa Planetarium ke dalam komputer

stellarium1.png
Di zaman kanak-kanak, saya antara kanak-kanak yang suka melihat bintang.Pertama kali ke planetarium ialah ketika di Darjah 6.Dan itulah juga kali terakhir saya kesana.Bukan kerana minat semakin pudar tetapi mungkin kerana tidak berkesempatan atau sebagainya.Namun kini saya tidak lagi bimbang.Dengan adanya sebuah komputer yang dilengkapi oleh apa sahaja sistem operasi windows, mac osx mahupun ubuntu, saya mampu menatap muka langit malam yang indah berserta bintang yang bergemerlapan menggunakan perisian Stellarium.

Stellarium merupakan perisian yang akan merealisasikan projektor planetarium ke skrin komputer.Ia memaparkan secara realistik paparan langit secara 3D sama seperti anda menatap wajah langit malam dengan mata sendiri atau menggunakan teropong atau teleskop.Tidak cukup dengan itu, kita boleh setkan lokasi kita berada dan boleh menyaksikan kedudukan setiap bintang dan planet secara tepat dengan kadar putaran bumi yang sama dengan keadaan sebenar.

Mungkin ada yang pernah mencuba Google Sky, namun bagi saya google sky agak tidak spesifik.Stellarium sememangnya sebuah planetarium bagi komputer dan ia perisian yang sangat menarik untuk memenuhi ruang kosong harddisk komputer anda.

Installasi
Dalam ubuntu, stellarium terdapat dalam package dan boleh diinstall menggunakan Add/Remove Program.Dalam Mac OSX dan Windows, sila ke website stellarium dan download file installer yang diperlukan.

Bagi yang mempunyai anak/adik kecil yang baru belajar mengenal alam, stellarium adalah perisian yang perfect untuk pembelajaran meningkat daya imaginasi kanak-kanak.Saya terkenangkan zaman kanak-kanak saya.Jika ditanya mengapa saya suka melihat langit yang dipenuhi bintang, ermm..mungkin kerana langit yang dipenuhi bintang mengajar saya erti kekerdilan seorang manusia.. .

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...