Saturday, February 09, 2008

Belajar apa itu Ubuntu - Picisan dari student guide

ubuntulogo.pngDalam entry lepas bertajuk 10 Subtopik untuk rujukan pengguna ubuntu desktop,saya telah sertakan link untuk mendownload 2 rujukan ubuntu yang disediakan oleh team pembangun ubuntu itu sendiri.Menyedari filenya yang agak besar(73MB) dan terdapat juga isi-isi yang kurang penting menyebabkan saya memecahkan fail PDF tersebut kepada beberapa bahagian.Dan bahagian yang saya rasa cukup berguna untuk dirujuk sebagai asas, merangkumi perkara-perkara basic dan sesuai untuk orang awam yang masih buntu dengan identiti ubuntu.

| Chapter 3 - Exploring Ubuntu Desktop.pdf |
9.4MB


Panduan dalam bahasa inggeris ini merangkumi perkara yang terlalu asas dan tidak begitu sesuai bagi mereka yang sudah lama menggunakan ubuntu.Namun jika anda ingin memulakan kehidupan yang baru dengan ubuntu, saya syorkan anda mendownload file ini.Ya, panduannya dalam bahasa inggeris dan saya tidak mempunyai kelapangan untuk menafsirkan kedalam bahasa melayu.Jika ada orang yang berbuat begitu, sudah tentu usaha tersebut sangat-sangat berguna untuk orang lain.

Akhirnya, saya harap perkongsian ini tidak dilihat sebagai usaha "menerbitkan kembali".Tiada satu ayat pun yang saya ubah atau tambah dari file asal dan ianya masih kekal dalam keadaan dan bentuk asal tanpa melanggar apa-apa hak cipta.Wassalam!

5 comments:

  1. Satu lagi panduan utk pengguna ubuntu yang masih beginner macam aku.. hehe

    ReplyDelete
  2. panduan ni terlalu basic aizat...tuk orang yg baru kenal ubuntu atau baru kenal komputer..hehe..amik kebaikan drnya..

    ReplyDelete
  3. ermmm...tq atas note tersebut...bg pendapat saya tak kira baru or lama...yg penting kita baca dulu

    ReplyDelete
  4. Tanya lagi bro...sistem ni macam window gak ke? bole d/load free...apa kelebihan guna unbuntu berbanding ngan windows?

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...