Sunday, February 10, 2008

AssaultCube untuk Ubuntu

E31B5203-0307-4373-8C9A-79D6C7622194.jpg
Jika disana ada sesuatu yang perlu diperbaiki didalam ubuntu, ianya ialah kebolehannya untuk menjadi platform untuk bermain game.AssaultCube merupakan game bercorak first person shooter multi platform yang dengan senangnya boleh diinstall kedalam ubuntu.Namun hakikatnya ialah, game ini menjadi tersangat lembab apabila dimainkan didalam kotak ubuntu saya.

Hampir-hampir tidak bergerak dalam komputer sony vaio 512MB RAM dan 3.6GHz frekuensi adalah sesuatu yang sangat-sangat menimbulkan tanda tanya.Mungkin ia tidak menyokong Radion X300 sebagai grafik kad dan mungkin juga ia hanya boleh dimainkan didalam perisian seperti windows dan mac osx kerana game ini ialah multi platform.

Saya tidak mahu membuat kesimpulan awal mengatakan semua kotak ubuntu tidak boleh memainkan game ini dengan baik kerana ia hanya berlaku kepada komputer saya.Bagi yang ingin mencuba, sila pergi ke link berikut untuk mendownload fail .deb nya.

| AsaultCube.deb |

Filenya lebih kurang bersaiz 17MB sahaja dan mempunyai 2 file yang perlu didownload.Install file yang besar terlebih dahulu kemudian diikuti dengan file yang kecil.

Jika ianya berjaya dimainkan dengan jayanya didalam ubuntu anda, sila maklumkan kepada saya dan saya akan update entry ini.Tolong ya!

8 comments:

  1. saya dah coba game itu, sejauh yg saya coba (setidaknya 20 menit) tidak ada masalah. semua berjalan normal. spek pc saya pentium 4 2,26GH, 512 ram, vga ati radeon 9200 + ubuntu gutsy. mengenai ubuntu di sony vaio yg tdk bisa menjalankan game tsb, saya tidak bisa membantu banyak. satu lagi, game tersebut saya instal setelah membaca blog ini.

    ReplyDelete
  2. Trima kasih atas respon sdr ibrahiem..
    Bagaimana dengan prestasi game ni?Laju atau tersekat2?Maybe setting komputer aku yg tak betul...huhu

    ReplyDelete
  3. Trima kasih atas respon sdr ibrahiem..
    Bagaimana dengan prestasi game ni?Laju atau tersekat2?Maybe setting komputer aku yg tak betul...huhu

    ReplyDelete
  4. Saya baca2 jer... kureng main game...

    ReplyDelete
  5. gamenya berjalan lancar. tapi ada yang kurang dr game ini( saya juga tdk tau, permasalahan terletak pada game atau pc saya), saat dalam permainan game ini, jika ditekan tombol "esc" akan keluar menu, dan anehnya tidak ada highligth pada menu tsb. secara keseluruhan tdk ada masalah. yg menjadi masalah adalah, saya kurang suka dengan jenis game seperti ini (bikin kepala jadi pusing!!)...

    ReplyDelete
  6. Terasa jugak di hati hendak bermain game ini dalam Ubuntu. Saya pernah mencuba bermain game ini dalam Feisty tapi ianya sangat lembat dan mengambil masa terlalu lama untuk loading game and exit. Saya tak tahulah mungkin disebabkan saya enable compiz fusion, dan itu yang menyebabkan saya tidak dapat bermain game.

    ReplyDelete
  7. #azhar : aku pun kureng jgk..kadang2 time tgh tension je layan game..bleh lepas geram ngn belasah komputer..hahah

    #ibrahiem : hehe..tak biasa lagi la 2..game ni macam CS sket..walaupun byk yang kurang tapi kire ok la bagi budak2 kecik yg suka main tembak2..hehe

    #anonymous : yups...samala..tu yg prob sket tu..xtau nak setting dkt mana..huhu

    ReplyDelete
  8. best game ni..macam counter strike....aku main online asyik kalah jerr..pening kepala..macam nak muntah..banyak sgnt orang serang....game ni tiada masalah...laju macam dalam windows...mungkin spec pc aku pwer kot..hhehhe..walau apa pun..selamat tgl windows...jom pakai ubuntu belako..baru syok..time main game ni..aku asyik pening jer.....aku macam melalui dunia perang.hehhe

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...