Thursday, May 01, 2008

E-Maj Ubuntu for Malaysian Edisi Pertama

Emaj Cover pic.png


Dengan rasminya saya disini menerbitkan sebuah majalah elektronik yang saya namakan sebagai "E-Maj Ubuntu for Malaysian" secara PERCUMA untuk ditatap oleh pembaca blog melayubuntu sekelian. Anda bebas review diblog masing-masing, copy dan mengedarkannya, upload ke mana-mana website torrent dan sebagainya diatas semangat ingin mempromosikan ubuntu kepada umum.

Saya telah berfikir akan cara bagaimana untuk monitor akan jumlah download yang akan diterima oleh Edisi Pertama ini namun buntu. Jika sesiapa mempunyai idea, sila bagi respon. Sebarang sumbangan dalam bentuk idea, kritikan konstruktif, design konsep, mahupun wang ringgit adalah dialu-alukan diatas matlamat untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik dari edisi pertama ini.

Edisi pertama ini dihasilkan dengan pelbagai rintangan termasuk keputusan internet, kekurangan sumber, kekurangan pengalaman dan bakat, kesuntukan masa dan sebagainya. Harapan saya, terimalah ia sebagaimana ia telah ada =). Thanks for your support!

31 comments:

  1. wah..tahniah..buat peminat2 ubuntu..ini satu penantian yg mereka nanti-nantikan :)

    ReplyDelete
  2. wah..lg cun la design die bro..hop isi pun lagi mantap..hehe..nampknya perkembangan e-majalah(e-book) yg free terutamanya di malaysia agak baguz..hehe..nice work bro..xsabar nak donlod..bler ble donlod nie..hehe..

    p/s: design pakai GIMP ker?mmg kool..

    ReplyDelete
  3. bagus...kau cari yg ade couter hit laa...hurm...freehost pun boleh...

    ReplyDelete
  4. bagus zul..and tahniah

    pasal majalah nie,pendapat saya,
    .PDF mmg format yg sesuai
    .size yg sesuai dlm 5-10MB
    .part google "melayubuntu" bunyi cam tak best sket.
    .part pengenalan tuh best.saya pun tatau nama version tuh berdasarkan bulan dan tahun.ehehe.. :)

    tahniah skali lagi.

    ReplyDelete
  5. bro syahid,

    tahniah diatas usha anda, kami berbesar hati utk menawarkan anda menjadi sebahagian dari moderator pihak komuniti utk project "e-Maj Ubuntu" anda. Kami juga berbesar hati dan ingin meminta kebenaran utk publish/upload e-maj ke laman rasmi komuniti malaysia jika diizinkan.

    -fenris-

    ReplyDelete
  6. tahniah.

    Kerana sudah menggunakan kandungan CC, dan hak pengunnaan hampir sama. Saya cadangkan bahawa e-Mag ini menggunakan lesen CC yang berpatutan seperti:

    http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.5/my/

    ReplyDelete
  7. Assamualaikum.

    Terlebih dulu ucapkan jutaan tahniah utk. bro..! Kejayaan yang besar untuk komuniti ubuntu (walau dihasilkan oleh sorang jer).

    Komen saya.

    1. Isi kandungan.
    Hampir semua tajuk bagus. Dan mungkin setiap tajuk adalah peringkat pengenalan dan masih perlu atau boleh dikupas untuk orang seperti saya yang agak jahil tentang linux.

    2. Sub topik/tajuk
    Bagi saya masih perlu dibagaikan untuk memberi info terbaik kepada pembaca. contohnya

    a. Untuk mat2 pejabat atau cikgu - bolehlah createkan satu ruang untuk open office dan seangkatan dengannya.

    b. untuk grafik designer - gimp

    c.untuk web designer - boleh kita terangakn tentang scream atau kompozer.

    d.untuk penulisan blog bleh terangkan kegunaan drivel jounal editor.

    e. pendidikan - terlampau banyak nak sebut. kstar pun bleh, tentang math pun bleh (dah luper tajuk apa)

    f. untuk kawalan duit keluar masuk, saudara bleh terangakan tentang aplikasi Kmymoney etc.

    atau pun nak senang, saudara boleh lah review jer tentang sesuatu aplikasi.

    Tapi pada pendapat saya, secara keseluruhan boleh saya bagi markah sebnayak 9.0 daripada 10.0.

    Satu lagi untuk memantapkan lagi emagazine ini, kita sebagai peminat ubuntu (atau sebagai peminat saudara zul - lawak skit) kita tak boleh bergantung harap kepada saudara zul sahaja. Mungkin pengguna ubuntu yang lain boleh menyumbang artikel untuk memantapkan lagi isi kandungan ataupun membina satu dana untuk membiayai penghasilan emag ini. Bukan setakat menerima sahaja. Atau kalau ada pihak nak sponser dihasilkan dalam bentuk majalah komputer dan di pasaran bagi saya cukup bagus.

    apa2 pun tahniah sekali lagi untuk saudara Zul.

    ReplyDelete
  8. Tahniah saudara zul, satu permulaan yang teramat baik....

    ReplyDelete
  9. @syamsulaliff : tahniah utk semua..

    @awqi_zar : dh bleh donload da pun. aku edit pakai mcm2..2 yg jd mcm kerabu je 2..huhu

    gie : hmmm...aku dh buat la 2.

    @arejae : wah..thanks 4 your respon. akan dikaji..

    @fenris : thanks bro..

    @kaeru : dalam usaha ke arah tu =)

    @ayem : thanks atas respon. mmg tu yg aku plan. dan aku mmg perlukan penulis dan designer lain gak sbb aku xbape reti..haha

    @blackorga : thanks bro..sebarkan!

    ReplyDelete
  10. Bro...

    Tambahan skit. Design Bro hasilkan dah cukup elok. Kekalkan consept seperti itu. Cuma nak tanya, adakah semua design yang buat tu, semua menggunakan gimp atau 'copy and paste' yang dah siap atau bro menggunakan pelbagai aplikasi seperti corel draw. photoshop atau sebgainya...

    ReplyDelete
  11. Tahniah & terima kasih atas kesungguhan saudara! Semoga usaha saudara dapat mengembangkan pengaruh OSS/Ubuntu di Malaysia ni.

    ReplyDelete
  12. letak la web download script counter tu :)
    bole tgh brapa org dah dl EMaj

    keep up the good work!

    ReplyDelete
  13. letak la web download script counter tu :)
    bole tgh brapa org dah dl EMaj

    keep up the good work!

    ReplyDelete
  14. Halo semua, saya datang lagi dari Indonesia.

    Saya cukup suprise dengan majalah eMaj ini. dan isinya sudah cukup bagus banget. Cuman saya sedikit kecewa saja, masak sebuah majalan yang berbicara tentang open sources dan mengajak untuk menggunakan program open sources tapi di buat dan ditulis bukan dengan aplikasi open sources.

    Disini saya melihat eMaj di dibuat dengan menggunakan Ms Office 2008 for Mac. Apakah benar...?

    Bukan saya menyangsikan dan menyoal perisian Ms Office 2008 yang anda gunakan pirated atu bukan, saya cukup yakin anda mampu untuk membeli perisian Ms Office 2008 yang original. namun alangkah lebih baik jika kita menggunakan perisian open sources untuk membuat eMaj, alih-alih sebagai contoh bahwa perisian open source juga mampu untuk dipakai buat kerja2 profesional semacam ini.

    Anggaplah ini sebuah masukan untuk Melayubuntu.
    Overall saya salut dengan kerjajayanya.

    ReplyDelete
  15. aku baru jer donlot e-book ni... not bad.. good job bro... aku iklankan e-maj kau ni kat blog aku.. jenguk-jenguk r blog aku gak...

    ReplyDelete
  16. @athailah : Yeps..tp bukan office 4 mac jer..bleh dikatakan sy guna byk perisian untuk menjayakan EMAJ ni..sy tgh tentukan apa yg paling sesuai untuk dijadikan platform utk edisi seterusnya. Klu ada org sponsor sy, sy bleh guna open source punya perisian dan hasilkan bnda yg sama ngn apa yg perisian lain bleh buat.. mslahnya sy xde begitu byk masa utk itu dan perisian slain open source agak memendek dan menyenangkn kerja sy..thats all..

    @dark lord : ok bro...thanks sbb iklan bnda ni...

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Sori kat atas tu silap post link mirror untuk e-maj.

    Mirror : E-Maj Edisi 1

    Kali ini dah pasti betul.

    ReplyDelete
  19. @shaifull.md : Thanks atas mirror ni.. Aku update entry skrg!

    ReplyDelete
  20. salam, tahniah kepada saudara.

    saya telah menletakkan majalah ini di blog saya,( http://shoradhi.blogspot.com ), dan beberapa komuniti forum. Teruskan usaha anda dan sesungguhnya, saya menunggu keluaran ke-2 E-Maj kerana saya mmg berniah untuk melakukan dual-boot. Mahupun banyak tutorial di internet, saya masih lagi mahu membaca karya anda. Terima kasih!! Moga, agama dan bangsa kita terus maju. Insyallah

    ReplyDelete
  21. not bad.. sbg newbie dlm dunia ubuntu nie mmg banyak membantu.. :D

    ReplyDelete
  22. satu permulaan yg bgus bro...sy suke ngn content e-maj versi melayu ni...ckp menarik ngn kandungan serta penyusunan isi content yg tersusun,bkn senang nk buat tuh tmbh2 lg kalo buat sorang kn...neway,keep da gud work bro,n sy akn post kt blog sy ttg e-maj ni... :P

    ReplyDelete
  23. salam. tahniah kepada zul. usaha yang sangat bagus. semoga memberi manfaat. saya telah 'review' secara ringkas dan meletakkan beberapa pautan berkaitan E-Maj di blog saya, http://wmazmi.wordpress.com. Selamat maju jaya.

    ReplyDelete
  24. @shoradhi : Trima kasih. Tp dalam blog ni pun dah ada tutorial pasal dual boot..

    @Are Rich K : hehe... bgs la mmbntu.

    @Payeh : Thanks... truskan menyokong =)

    @wmazmi : Thanks.. truskan menyokong! =)

    ReplyDelete
  25. hahaha..setelah lama guna ubuntu. akhirnya jumpa gak komuniti ubuntu Malaysia. Tahniah atas penghasilan e-maj nie. Kalu ko perlukan bantuan aku. E-mel kat aku. Harap kita nanti boleh buat majalah ni secara ramai-ramai.

    Aku pun akan iklankan majalah nie kat Blog aku. Majulah Ubuntu untuk Malaysia.

    ReplyDelete
  26. Untuk org yg baru mengenali dgn kenalnyer ubuntu nih...majalah nih sgt membantu...teruskan usaha...design menarik, pemahaman mudah difahami....rasa nk terus tuko OS jerk..tp lum cukup pandai...

    ReplyDelete
  27. trimas bro..berguna utk saya yg baru nk tau pasal ubuntu ni..
    mgkin pasni ade buku tips zero to hero??huhu..thx..sy akan share buku ni kt forum saya..insyaAllah..maken ramai bace..bertambahla pahala ilmu saudara..huhu..

    ReplyDelete
  28. Bebanyak terima kasih.. aku ni baru kenal ubuntu nih.. aku punya installation CD pun baru aku terima minggu lepas, skrang tgh menggodek..

    ReplyDelete
  29. da lama x komen pasal emaj... repot tuk bulan june... emaj telah didonload sbanyak 68 kali... bleh tahan gakla...

    ReplyDelete
  30. SAYA SOKONG SERATUS PERATUS TERUTAMA DALAM OS XUBUNTU BANYAK LAGI SAYA TAK FAMILIAR(SEKARANG PUN SAYA TENGAH MEMAKAI NYA), XUBUNTU PUN SAMA SEPERTI UBUNTU TETAPI LEBIH EFESIAN DARI SEGI PENGUNAAN RUMAH DAH BOLEH DI INSTALL TERUS PADA THUMB DRIVE (SALAH SATU KELEBIHAN KUBUNTU) SAYA INGAT KALAU BOLEH SAYA JUGA INGIN TURUT SERTA DALAM BIDANG INI TETAPI HANYA UNTUK PERCUMA SAHAJA!! UNTUK BERBENTUK BAYARAN TU SAYA AGAK REMEH KERANA OS TERSEBUT ADALAH PERCUMA, SAYA AGAK JANGGAL DENGAN BAYARAN KERANA SEMUA DI PEROLEHI PERCUMA!!! RAMAI YANG DI LUAR SANA MASIH BELUM TAHU TENTANG OS UBUNTU DGN XUBUNTU OLEH ITU JANGAN MENGHARAP PADA BAYARAN SEMATA-MATA.. SAYA HARAP TUAN BOLEH TERUSKAN USAHA DENGAN MULIA INI TANPA MENGHARAPKAN BAYARAN YG SETIMPAL... JADIKAN LAH DIRI TUAN SEBAGAI LILIN YANG MENYALA WALAU DI PANAS TERIK... JADI LAH DIRI ANDA SEBAHAGIAN MARK SHUTTLEWORTH... TUAN ADALAH PENGASAS E-MAJ UBUNTU MALAYSIA... TUAN BOLEH DI KIRA SEBAGAI MODEL UBUNTU MALAYSIA YANG PERTAMA.. JIKA DI TURUTKAN SAYA MAHU MARK SHUTTLEWORTH BUAT DEMO KAT KLCC TUNJUK KAN PADA MALAYSIA SATU LAGI OS ALTERNATIVE DI MALAYSIA.. APA APA HAL PUN SAYA STILL MENYOKONG TUAN DARI BELAKANG, TERUSKAN USAHA TUAN.. BIARPUN TANPA BAYARAN DAN MODAL.. DI SUATU HARI NANTI KERINGAT TUAN AKAN TERBAYAR JUGA

    ReplyDelete
  31. Wow.. dasyat! lama doh tunggu..
    ebook KOD dari ubuntu seekers takde ke?
    masokis usha2, dia ckp bulan feb.. tp sekarang dah bulan 6..
    Apa2..pun TQ.. mohon sedut dlu :D

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...