Tuesday, February 05, 2008

Masalah semasa connect ubuntu ke phone melalui bluetooth

Kelihatannya masih ada sesuatu yang masih tidak lengkap pada fungsi bluetooth dalam ubuntu.Ketika saya membaca tulisan bro senyuman berkenaan cara untuk konfigurasi bluetooth dalam ubuntu, ia kelihatan mudah lalu saya mengabaikannya.Lagipun saya tersangatlah jarang connect nokia N73 saya kepada mana-mana komputer melalui bluetooth kerana proses pemindahan data lebih senang melalui miniSD(bagi saya la).

Namun ketika diajukan soalan oleh seorang pembaca(melalui ym) semalam membuatkan saya terfikir untuk mencuba tutorial tulisan bro senyuman.Namun nasib saya kali tidak begitu baik dan saya mendapat error seperti image dibawah;
bluetooth-notfound.png


Saya juga telah cuba mengikuti tutorial dalam ubuntology disini.Namun masih lagi tidak berhasil.Apapun saya dapat ilmu baru melalui tutorial tersebut iaitu terdapat sebuah perisian bernama bitpim yang berfungsi seakan PC Suite bagi Nokia.
bluetooth-bitpim.png


Masih lagi mencari penyelesaian bagi masalah ini.Ada apa-apa idea untuk dikongsi?Sila nyatakan dalam ruangan komen dibawah.Semoga idea anda dapat dijadikan rujukan.

3 comments:

  1. Haa.. Kecewe Tak Dapat Configure Setting Bluetooth Tu. Akhirnya Terpaksa Jugak Gunakan Khidmat Vista. Hehe..

    ReplyDelete
  2. Hummm, cuba cari kat nokia atau motorola dia nyer software....

    ReplyDelete
  3. #qaiyum : yups...hope hardy nanti akan solve prob ni..

    #azhar : ada ke utk linux?? huhu...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...