Tuesday, February 26, 2008

Parsix muncul sebagai altenatif Ubuntu

1A330BC2-19DC-42C0-BCC4-F1BA42C35467.jpgSemalam, Parsix, sebuah distro berasaskan Debian dan menggunakan persekitaran desktop Gnome telah dikeluarkan kepada umum dengan versi stabilnya yang pertama v.10 dan menggunapakai codename 'Ramon'.Distro ini disebut-sebut sebagai altenatif kepada ubuntu kerana ia dibangunkan berasaskan Debian dan menggunakan persekitaran desktop Gnome - sama seperti Ubuntu.

Apabila disebut altenatif, kita mungkin ingin bertanya tentang kelebihan/kelainan parsix berbanding ubuntu.Antaranya;
  • tema keseluruhan yang lebih moden - (saya menganggap tema default ubuntu agak keafrikaan
  • Menyokong Persian keyboard
  • kamus multibahasa xFardic
  • dan errr...mungkin ada banyak lagi

Sebenarnya saya agak teruja dengan tema default parsix yang cun melecun itu.Walaupun kesinambungan warnanya agak gelap, namun ia tetap tidak mengurangkan keecunan tema tersebut.Pun begitu, apabila berbicara soal gnome, kita tidak harus menganggap sesuatu tema default itu akan terus kekal begitu tanpa boleh diubah.Antara sebab saya menyukai linux dan gnome adalah kerana ia memberikan kebebasan kepada kita untuk mengubah tema, ikon dan paparan seluruh desktop dengan mudah tanpa memerlukan perisian tambahan yang perlu dibeli atau dicrack.

Namun, mampukah parsix menjadi altenatif yang kompetitif kepada Ubuntu?Antara kelemahan distro linux ialah user support.Saya rasa team ubuntu telah begitu berjaya mengatasi kelemahan itu dengan wujudnya komuniti ubuntu yang agak besar berbanding parsix yang mungkin hanya sesuai untuk orang parsi?

Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

3 comments:

  1. Hummmm.... Debian? Saya ingatkan hanya untuk hanset... hummmm

    eh, yang hanset tu Symbian... Hahahhaha

    ReplyDelete
  2. o nampak best gak...ermmm maybe os yang berasakan linux terlampau banyak sehingga user keliru...betul tak...zul..u tau setup local web server dan file server pada ubuntu...

    ReplyDelete
  3. @kita : yups...maybe btul jgk..terlampau byk..

    err...aku pnah baca tp lupa kt mana aku baca..aku xprnah cuba arr..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...